Begin met een inleiding waarin je vertelt wat lezers kunnen verwachten van het artikel. Zet het 'probleem' van de lezer dat je gaat behandelen centraal. Vertel in de volgende alinea's wat je de lezer bij de inleiding hebt beloofd te gaan vertellen. Geef het artikel meer structuur door het gebruik van subkopjes.
Een artikel bestaat uit een inleiding, middenstuk en afsluiting. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. In de inleiding benoem je de kernvraag, zodat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. Schrijf ook vast op hoe jij de aandacht gaat trekken, want je wil ze natuurlijk wel triggeren om verder te lezen.
Onder layout verstaan we de opmaak van een pagina. Dat gaat niet alleen over tekst maar ook over beeld, gebruik van kleur en de positie van (kolommen) tekst op een pagina. tekstopmaak is een onderdeel van de layout. Tekstopmaak maakt deel uit van de layout.
Een redactioneel artikel is een tekst met een specifiek onderwerp in een tijdschrift, nieuwsbrief, woordenboek of encyclopedie of op een website. Artikelen kunnen de mening weergeven van één of meer auteurs over een specifiek onderwerp, het resultaat van wetenschappelijk onderzoek, of de weergave van een gebeurtenis.
Het is vaak effectief om de inleiding direct te beginnen met een gedurfde stelling, met een vraag aan de lezer of met interessante cijfers. Vraag je lezer bijvoorbeeld “Is bloggen dood?” of presenteer het nog stelliger met “Bloggen is dood”.
Tenaamstelling: De naam van de auteur komt onder de titel van het artikel te staan. De auteur moet aangeven hoe zijn/haar naam moet worden vermeld. Er worden geen titels vermeld.
Het schrijfdoel is wat de schrijver wil bereiken met de tekst. Het doel van een nieuwsbericht zal zijn om de lezer te informeren over een bepaalde situatie, terwijl het doel van een reclametekst is om de lezer te activeren. De schrijver wil dan bijvoorbeeld dat de lezer een product koopt.
Een krant heeft verschillende soorten artikelen. We noemen er elf: een hoofdartikel, achtergrondartikelen, recensies, het weerbericht, columns, tv-overzicht, wedstrijdverslagen, interviews, het redactioneel commentaar, ingezonden brieven, opiniestukken.
Maar waarom eigenlijk? Ten eerste is het (vaak) erg goede en bruikbare content. Als bedrijf bundel je kennis over een bepaald onderwerp, dit verwerk je tot een artikel. Dit artikel zorgt ervoor dat je jouw doelgroep boeit met interessante content én je straalt expertise uit, omdat je kennis deelt.
Door te schrijven onthoud je over het algemeen dingen beter dan door te typen. Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert.
Structuur van een wetenschappelijke tekst
De structuur van een wetenschappelijk schrijfproduct (zoals een labjournaal, practicumverslag, of wetenschappelijk artikel) is vaak als volgt: inleiding, materialen & methoden, resultaten, en discussie & conclusie, ofwel de zogenaamde IMRD-structuur.
Een alinea begint meestal met een inleidende zin, die het onderwerp van de alinea introduceert. Daarna volgen een aantal zinnen die dit onderwerp verder uitwerken en toelichten. De alinea eindigt meestal met een conclusie, die de belangrijkste boodschap van de alinea samenvat.
In de laatste alinea van de inleiding geef je een korte beschrijving van de opbouw van het document en de manier waarop je de centrale vraag gaat beantwoorden. Je maakt de lezer als het ware wegwijs in je document.
In Microsoft Word is de standaard regelafstand 1,0. Daarbij staan de regels erg dicht op elkaar en dat leest niet makkelijk. Beter is het daarom om een lijnhoogte tussen de 1,15 en 1,4 in te stellen. Dat geldt zowel voor je cv als voor je sollicitatiebrief.
Lay-out of opmaak is de vormgeving van een drukwerk of webpagina. De vormgever (DTP-er) kan met de onderdelen als tekstblokken, illustraties, titels, onderschriften schuiven zodat alles netjes op de pagina (bladspiegel) staat. Een krant, tijdschrift of webpagina heeft vaak een vaste indeling van de lay-out.
Een goede layout leidt de ogen van de gebruiker met een vloeiende beweging door het ontwerp heen. De layout bepaalt dus de volgorde waarin de website wordt bekeken. Het maakt zo duidelijk wat het meest belangrijk is aan een ontwerp.