Een 21e-eeuws pand is juist: met een streepje dus. Ook 21ste-eeuws en eenentwintigste-eeuws zijn mogelijk.
In eeuwaanduidingen heeft voluit schrijven van het rangtelwoord licht de voorkeur. Zestiende eeuw, negentiende eeuw, twintigste eeuw en eenentwintigste eeuw zijn het gebruikelijkst in een gewone tekst. Maar ook 16e/16de, 19e/19de, 20e/20ste en 21e/21ste eeuw komen geregeld voor en zijn goed.
21st century skills, ook wel 21e eeuwse vaardigheden genoemd, is een verzamelnaam voor elf competenties. Vaak wordt over deze competenties gesproken in de context van de huidige netwerksamenleving. De 21st century skills bereiden leerlingen voor op een toekomst die snel verandert door technologie en digitalisering.
Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid.
Wij leven nu in de 21e eeuw. Deze eeuw loopt van 2001 tot en met 2100. Een nieuwe eeuw begint bij een jaartal dat eindigt op 01 en eindigt op een jaartal dat eindigt op 00 (bijvoorbeeld 1801 tot en met 1900).
SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling. Het is een landelijk expertisecentrum om leerplannen te ontwikkelen. Het SLO biedt producten en diensten aan met betrekking tot leerplanontwikkeling.
Bijvoeglijke naamwoorden schrijven we in de regel los voor een zelfstandig naamwoord. Hoewel de schrijfwijze in twee woorden niet expliciet genoemd wordt in de Woordenlijst, is die meestal juist, bijvoorbeeld: een tweedejaars student of een tweedehands fototoestel.
Kwadraat op Windows
Op Windows zijn er twee manieren om dit karakters te typen: Druk op de rechter alt AltGr + 2. Houdt de Alt knop ingedrukt en type 2 5 3.
/5: twee vijfde(n)
Zelfregulering houdt in: zelfstandig handelen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen in de context van een bepaalde situatie/omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Het gaat om het heft in handen nemen en niet klakkeloos aanwijzingen of voorschriften volgen.
21st century skills is een overkoepelende naam voor bepaalde competenties. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, communiceren, digitale vaardigheden en mediawijsheid. Ieder kind start op de basisschool al met het ontwikkelen van deze vaardigheden.
Dit heeft als voordeel dat alle getallen dan hetzelfde achtervoegsel krijgen. In eeuwaanduidingen heeft voluit schrijven licht de voorkeur: zestiende eeuw, negentiende eeuw, twintigste eeuw, eenentwintigste eeuw. Maar ook 16e/16de, 19e/19de, 20e/20ste, 21e/21ste eeuw is mogelijk.
Richtlijnen voor het schrijven van getallen voluit in letters. In een 'lopende tekst' schrijf je getallen tot twintig voluit. Getallen boven de twintig schrijf je in cijfers, dus: drie, acht, achtste, 21. De tientallen tot honderd schrijf je echter ook voluit: dertig, vijftig, 110, tachtigste.
Wat is de correcte spelling: 18e of 18de? Achttiende is correct. De getallen 1 tot en met 20 schrijf je voluit. Daarboven in cijfers.
Correcte weergaven zijn 1ste, 2de, 3de en 1e, 2e, 3e. De achtervoegsels ‐ste, ‐de en ‐e staan op dezelfde hoogte als het getal. Tussen de cijfers en de letters komt geen koppelteken.
Het advies van de Nederlandse Taalunie is de schrijfwijze met cijfers met een e erachter of het systeem met ste en de achter de cijfers, zij het dat het wisselen van systeem in dezelfde tekst afgeraden wordt.
Met de zogenaamde dode toetsen op het pc toetsenbord kunt u zo'n accent of trema direct toevoegen aan een letter. Dode toetsen zijn de toetsen met de tekens ~, " of ^. Voor de dode toets-methode moet wel de indeling van uw toetsenbord goed zijn ingesteld.
Het woord dertiende staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Zowel de spelling tweedejaars student als tweedejaarsstudent is correct. Er is geen betekenisverschil. In de praktijk is er wel een tendens om tweedejaars los te schrijven als er een (langer) samengesteld woord op volgt of als tweedejaars voor een ander bijvoeglijk naamwoord staat.
Het is overigens twee. Getallen tot twintig schrijf je voluit.
De leerlijn rekenen omschrijft wat een scholier moet kennen en kunnen op rekenkundig gebied. De overheid stelde deze richtlijn in. Zo is het makkelijk voor de leerkracht om te bepalen op welk niveau een scholier is. Ook kan de leerkracht dan naar een specifiek doel toewerken om het beste uit de leerling te halen.
Met wereldoriëntatie leren kinderen over de wereld, de natuur, de mens en de maatschappij, ver weg en dichtbij, nu, vroeger en later. Ook leren leerlingen om die kennis toe te passen in de praktijk door middel van techniek en vaardigheden.