Bij de aankoop van vastgoed in een vennootschap moet u geen registratierechten betalen. Je moet minder registratierechten betalen wanneer u aandelen (van een vennootschap met vastgoed) schenkt dan wanneer u het vastgoed op zich schenkt.
Geen registratiekosten
Maar als u aandelen koopt van een vennootschap (waar een gebouw of grond in zit), bent u géén registratiekosten verschuldigd. Door te investeren in vastgoed in een vennootschap kan u dus de dure registratierechten omzeilen.
1. Enige eigen gezinswoning. Wie een enige en eigen gezinswoning aankoopt, geniet sinds 2022 van een verlaagd tarief: tot op heden betaalde je hiervoor 6% registratierechten, maar dit daalt naar 3% of zelfs 1% in het geval dat je de aangekochte woning ingrijpend energetisch renoveert of sloopt en heropbouwt.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Voor de aankoop van een tweede woning geldt vanaf 1 januari 2022 immers dat je geen 10 maar 12 procent registratierechten zult moeten betalen. Koop je bijvoorbeeld een tweede, derde,… woning van 200.000 euro dan stijgen de registratiekosten van 20.000 naar 24.000 euro.
Vanaf 1 januari 2021 stijgt het maximaal meeneembaar bedrag naar 13.000 euro. U kan echter nooit méér registratierechten meenemen dan u voor uw vorige gezinswoning betaalde. Betaalde u bij uw vorige aankoop bijvoorbeeld 11.000 euro registratiebelasting, dan wordt dat uw plafond.
Zonder spaargeld zal het erg lastig zijn om een huis te kopen. Voor een huis van 250.000 euro zal je zo'n 8.000 tot 10.000 euro spaargeld moeten bijleggen. Goed nieuws als je onder de 35 bent. Vanaf januari 2021 zal namelijk de overdrachtsbelasting worden afgeschaft.
Hoeveel u dan moet sparen om een eigen huis of appartement te kopen? Ga uit van zo'n 20 procent van de aankoopprijs om comfortabel te zijn. Voor een droomwoning van 300.000 euro, gaat u dus uit van 60.000 euro eigen inleg.
(Eerste schijf hoogste percentage, laatste schijf laagste). Je betaalt gemiddeld tussen de 0,5% en 2% van je lening aan het ereloon. Dus voor een bedrag van € 200.000 betekent dit dat je € 914,20 + 21% btw betaalt. Je betaalt ook administratieve notariskosten bovenop de lening die tussen de € 700 en € 1000 bedragen.
Meer tijd voor je domiciliëring. Als je een gezinswoning aankoopt, geniet je onder bepaalde voorwaarden van het verlaagd tarief van 6% registratierechten. Eén van deze voorwaarden is de termijn waarbinnen je als koper je domicilie moet vestigen op de gezinswoning. Deze termijn werd verlengd van twee naar drie jaar.
Vanaf 1 januari 2022 zal je woning verplicht eerst moeten geschat worden wanneer je een nieuwe hypothecaire lening afsluit. Ook deze maatregel werd ingevoerd om de oververhitting van de woningmarkt tegen te gaan. Deze schatting hoeft niet per se te gebeuren door een schatter die ter plaatse komt.
Hoeveel bedragen de registratierechten precies? Sinds 1 juni 2018 geldt voor iedereen een registratietarief van 7 procent. Dit op voorwaarde dat je binnen de 2 jaar na je aankoop ook werkelijk in de woning trekt. Je betaalt de registratierechten op de totale aankoopprijs van je woning.
De rechtenvermindering is geen abattement maar een korting met een vast bedrag, dat in de Vlaamse Codex Fiscaliteit zeer precies staat bepaald. Er is daarbij geen sprake van een koppeling aan een bepaalde schijf verkoopprijs/verkoopwaarde.
Bij de aankoop van vastgoed in een vennootschap moet u geen registratierechten betalen. Je moet minder registratierechten betalen wanneer u aandelen (van een vennootschap met vastgoed) schenkt dan wanneer u het vastgoed op zich schenkt.
Vermijd meerwaardebelasting bij verkoop
Indien u zelf minstens 12 maanden het pand bewoonde en er ingeschreven was, moet u helemaal géén belasting betalen op de gegarandeerde meerwaarde die u realiseert bij verkoop. Ongeacht wanneer u het vastgoed verkoopt.
Verlaagd tarief in het verkooprecht voor de aankoop van de enige eigen woning. Sinds 1 januari 2022 betaalt u bij de aankoop van een enige eigen woning slechts 3 procent (voorheen 6%) registratiebelasting.
Je moet bij elke aankoop notaris- en registratiekosten betalen. Alleen als de waarde van uw woning hoger ligt dan het totale nodige leningsbedrag, kunt u voor deze notaris- en registratiekosten bijlenen. De lening kan nooit hoger zijn dan de waarde van de woning.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Samen een huis kopen op één salaris, kan dat? Dat kan. U kunt er zelfs voor kiezen de woning op één salaris te kopen maar wel allebei de hypotheekakte te tekenen. U bent dan alsnog beiden verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheek.
De gangbare regel is dat u 20% van de aankoopprijs zelf moet kunnen leggen, voor de overige 80% kan u naar de bank voor een lening. Stel dat u een appartement van 220.000 euro wil kopen, dan zou u dus 44.000 euro zelf moeten ophoesten en de overige 176.000 euro lenen. Deze 20-80-formule is weliswaar geen ijzeren wet.
Hoeveel geld is genoeg per maand? Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) deed een poging om een bedrag te noemen dat 'genoeg' is. En genoeg wil dan zeggen dat je geld genoeg hebt om van rond te komen. Volgens het SCP ligt het basisbehoeftenbudget van een zelfstandig huishouden op 971,-.
Het vervelende is niet alleen dat je geld misloopt. Maar ook de duur van de periode dat je geld misloopt. Een looptijd van een hypotheek is namelijk gemakkelijk 30 jaar. Dit betekent dat je in die 30 jaar, jaar op jaar cashflow misloopt door het geld dat vastzit in je huis.
Een huis kopen zonder eigen geld kan niet meer
Sinds 2018 mag je niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen. Het is niet meer mogelijk om de bijkomende kosten mee te financieren. Dit moet je zelf kunnen betalen. Hoeveel geld je precies nodig hebt voor je nieuwe huis hangt af van je persoonlijke situatie.
Wat in de praktijk vaker voorkomt dan een huis kopen zonder hypotheek, is een huis kopen met eigen geld én een hypotheek. Je kunt dan je overwaarde of je spaargeld inbrengen en daarmee een deel van de koopsom en de kosten koper betalen. Voor het resterende gedeelte sluit je een hypotheek af.