Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt.Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Laat iemand uitpraten
Assertief communiceren, betekent ook: luisteren. Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander.
Actief luisteren wil zeggen: Dat je hoort en ziet wat de ander zegt. Dat je die boodschap verwerkt. Je laat – verbaal en non-verbaal – blijken dat je de ander begrijpt.
Empathisch luisteren: door je tijdens het gesprek in te leven in het perspectief van de ander. Dan ben je in staat om die ander ook te begrijpen. Generatief luisteren: dit is de hoogste vorm van luisteren. Beide gesprekspartners leven zich op een gelijkwaardige manier in.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Egocentrische mensen vinden het bijvoorbeeld fantastisch om telkens over hun favoriete onderwerp te praten: zichzelf. Ze doen er dan ook alles aan om het gesprek hun kant op te sturen.
Mensen die introvert zijn praten vaak alleen als ze ook echt denken dat ze wat te zeggen hebben. De 'small talk' wordt dan vaak achterwege gelaten. Maar spreek een introvert persoon eens in een rustige situatie aan en praat over een onderwerp dat hem of haar interesseert, dan zal je snel op dit vooroordeel terugkomen.
Je kunt vragen wat iemand nodig heeft of wat je voor iemand kunt doen maar wat als diegene dat gewoon niet weet. In dat geval kun je zelf ook met een voorstel komen. Huilen is misschien wel het beste wat er kan gebeuren. Huilen is een manier om emoties los te laten en spanning te verlichten.
Actief luisteren bestaat uit: iemand je volle aandacht geven, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je aandachtig bent met een samenvatting, vragen stellen, doorvragen en feedback geven. Het lijkt vanzelfsprekend, maar ben jij een goede luisteraar?
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Zelfvertrouwen is de essentiële voorwaarde om iemand aan te durven spreken op gedrag! Als je zelfvertrouwen niet toereikend is, zorg dan dat je het vergroot! Ook als je iemand uiteindelijk wel durft aan te spreken, maar pas nadat je al je moed verzameld hebt, is het raadzaam om je zelfvertrouwen te vergroten.
De kenmerken van een narcist:
Heeft constant aandacht en bewondering van anderen nodig. Heeft onredelijke verwachtingen van voorkeursbehandeling. Maakt misbruik van anderen om eigen doelen te bereiken. Houdt geen rekening met gevoelens van anderen, ernstig gebrek aan empathie.
Genegeerd worden
Je voedt hun ego niet meer, je geeft geen narcistische voeding. Een narcist wordt nog liever gehaat dan genegeerd. Zelfs negatieve aandacht is voeding. Zij hebben het gevoel dat zij niet kunnen leven zonder aandacht, of dit nou positief of negatief is.
In een gesprek met een narcist praat je alleen over de dingen waar je over moet praten. Verder geef je ze geen informatie. Stel hen ook geen vragen, daarmee geef je ze juist ingangen om het gesprek hun kant op te trekken.
Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Passief luisteren is: Aanhoren wat de ander tegen u zegt, zonder dat u zich daadwerkelijk inspant om te begrijpen welke 'boodschap' er misschien verborgen zit achter de woorden van degene met wie u contact hebt. U bent eigenlijk meer bezig met wat u zelf te zeggen hebt.