Sluit aan bij de belevingswereld van leerlingenEen uitdagend lesstofaanbod sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen. Houd hier rekening mee tijdens je uitleg. Maak leerlingen duidelijk wat het belang is van het uitvoeren van opdrachten.
Incidentele evenementen: Extra activiteiten – zoals presentaties, debatten, uitgebreide projecten en diepgaande, probleemoplossende vragen – kunnen een uitdaging vormen voor het algehele curriculum.
Herinner je leerlingen er eerst aan door te zeggen "Geef me Vijf!" terwijl je je hand opsteekt en wacht tot anderen meedoen.Zeg vervolgens helemaal niets en kijk wat er voor je gebeurt . Sommige scholen gebruiken een open hand, andere gebruiken twee vingers en weer andere gebruiken een ander schoolspecifiek teken zoals stille coyote.
Geef prioriteit aan verbale feedback . Betrek 'bekwamere' leerlingen bij discussies waarin vragen van hogere orde kunnen zijn, en moedig analyseren en evalueren aan in plaats van op het niveau van begrip te blijven (Alexander, 2017). Sta erop dat leerlingen hun eigen werk beoordelen voordat u dat doet.
Intellectuele uitdaging geeft voldoening wanneer je graag nadenkt over complexe vraagstukken en wanneer je gevraagd wordt om bij te dragen aan een mogelijk oplossing. Fysieke uitdaging is ook een vorm van uitdaging die je bijvoorbeeld in de sport kunt vinden. Doelstellingen kunnen ook uitdagend zijn.
Studenten blootstellen aan diverse perspectieven zal helpen hun horizon te verbreden en hen uitdagen om verder te denken dan hun eigen perspectieven. Daarnaast moedigt blootstelling aan verschillende standpunten studenten aan om meer open-minded te zijn, zodat ze beter toegerust zijn om probleemoplossende strategieën en analytische vaardigheden te ontwikkelen.
ðª Bij de salami-techniek deel je je taak of doel op in stukjes en pak je één deel tegelijk aan. Alsof je een plakje van een grote salamiworst snijdt. ð½️ Zo werk je de worst plakje voor plakje weg, want het is psychologisch veel makkelijker om een klein onderdeel van een grote taak aan te pakken.
Dat zijn behoefte aan uitdaging, minder oefening en herhaling, en ondersteuning op het leerproces. Consequente uitdaging is de belangrijkste ondersteuningsbehoefte van sterke rekenaars. Uitdaging van deze leerlingen leidt tot betere leerprestaties, meer vertrouwen in de eigen bekwaamheid en hogere motivatie.
In een leerlinggerichte leeromgeving stelt de docent zich meer op als expert en als begeleider van het leerproces en is veel ruimte voor de inbreng van leerlingen, bijvoorbeeld op het gebied van werkwijze en onderwerpkeuze.
Dat is één manier om leerlingen te activeren: zorg dat de werkvorm leerlingen uitnodigt om actief te zijn. Je kunt het vraagstuk 'hoe activeer je leerlingen' ook op een andere manier benaderen. Door de leerlingen meer stem te geven in hun leerproces én door samen met een collega lessen te ontwerpen en te observeren.
Clap Back . Probeer een geluidssignaal, zoals een patroon uitklappen en je klas het laten herhalen ("clap clap clap-clap clap" is een veelvoorkomend patroon). Dit geeft aan dat het tijd is om te stoppen met praten en te beginnen met luisteren.
Het biedt een toevluchtsoord van constante afleiding en zorgt voor een broodnodige rust en herstel. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de voordelen van stilte voor ons brein, zoals het verbeteren van concentratie, bevorderen van zelfreflectie en het bevorderen van geestelijke gezondheid.
Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen.
Een goede groepsdynamiek is over het algemeen te herkennen aan een open en gezellige sfeer, goede samenwerking en een efficiënte uitvoering van taken. De groepsleden voelen zich veilig, waardoor zij hun mening durven te geven en conflicten op een vruchtbare manier oplossen.
Denk aan het toevoegen van gezellige vloerkleden, kussens, gordijnen, stoffen (akoestische) panelen of houten lambrisering. Planten, zowel staande planten als hangplanten, zijn ook een hele leuke toevoeging voor meer groene textuur in een klaslokaal.