Wat verwacht ik van u? Omdat reparatie of vervanging geen optie is, vraag ik u om een korting van [bedrag] euro. U kunt het bedrag overmaken op [uw rekeningnummer] ten name van [uw naam]. Ik zal u daarna niet meer aanspreken op het foutje waarvoor ik de korting krijg.
Geef als tegenbod het hoogste salaris dat je met redelijke argumentatie kan onderbouwen. Geef eerst de argumenten voor je startbod en houd andere geschikte argumenten nog even achter voor andere arbeidsvoorwaarden. Vraag naar de motivering van je werkgever voor bepaalde keuzes. En houd te allen tijde de sfeer goed.
De drie meest kritische elementen die een grote invloed hebben op het verloop en het eindresultaat van de onderhandelingen zijn: macht, informatie en tijd.
Bedank de recruiter voor de kans, en geef aan dat het een moeilijke beslissing was. Laat zien dat je dankbaar bent door iets positiefs te zeggen over het proces, over het bedrijf of over het gesprek dat je hebt gehad. Leg uit dat je besloten hebt het aanbod af te wijzen, omdat je het salaris niet competitief vindt.
Positioneel versus principieel onderhandelen
Kies je voor principieel onderhandelen, dan focus je op belangen en zoek je naar een win-win-oplossing. Positioneel is harder, geschikt voor eenmalige onderhandelingen zonder toekomstige relatie.
Tijdens de salarisonderhandeling is het belangrijk om te weten wat je waard bent. Maar hoe bepaal je dat? Denk aan je opleidingsniveau, werkervaring, huidige verantwoordelijkheden, behaalde doelen en eigenschappen die bij de functie passen. Zorg ervoor dat het gevraagde salaris past bij jouw waarde én de functie.
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
Vermeld de originele prijs duidelijk in de offerte zodat de klant precies weet wat de kosten zijn. Weet daarnaast van tevoren wat uw producten en diensten waard zijn en bepaal uw absolute bodemprijs. Wanneer de klant vervolgens vraagt om een korting, dan weet u alvast hoeveel u van de prijs af kan halen.
Bij positioneel onderhandelen neem je een onderhandelingspositie in en wil je met argumenten, vriendelijkheid, dominantie of zelfs met koppigheid zoveel mogelijk voor jezelf binnenslepen. Bij principieel onderhandelen zie je de andere partij niet als tegenstander, maar als medestander.
Onderhandelen is een proces waarin wederzijds afhankelijke partijen met tegenstrijdige én overeenkomstige belangen samen willen werken aan een overeenkomst die voor beide betrokkenen acceptabel en realistisch is. Onderhandelen wordt gezien als een specifieke kwaliteit.
Een sympathiekere onderhandelingsstrategie voor een arbeidsvoorwaardengesprek is die volgens de 'principiële methode'. Hierbij vormen objectieve criteria het vertrekpunt. Bij onderhandelingen over salaris kijk je bijvoorbeeld naar objectieve criteria als het loon in een vergelijkbare functie, leeftijd, ervaring etc.
Bij een tegenbod accepteert de verkoper uw bod niet, maar stelt een andere koopprijs voor. Vanaf dat moment bent u in onderhandeling. U mag uw bod altijd intrekken of veranderen. U mag bijvoorbeeld het bedrag verhogen of andere voorwaarden stellen.
Een onderhandeling is een proces waarmee twee personen of groepen (de partijen) proberen om door middel van voorstellen en tegenvoorstellen tot een overeenkomst te komen. Loven en bieden is een simpele vorm van onderhandelen (eendimensionaal) maar complexe onderhandelingen vergen creativiteit.
De verkoper kan vervolgens op drie manieren reageren op jouw openingsbod. Hij/zij wijst het bod direct af, accepteert het bod óf brengt een tegenbod uit. Na zo'n tegenbod is het weer jouw beurt: accepteer je je bod, wijs je het af of breng je een nieuw bod uit?
Onderhandelingsvaardigheden zijn kwaliteiten of competenties waarmee twee of meer personen tot een compromis kunnen komen. Deze vaardigheden omvatten vaak soft skills, zoals skills op het gebied van communicatie, plannen, overtuigen, strategie en samenwerken.
Wat is de onderhandelingsruimte? De onderhandelaar denkt na over wat er maximaal en minimaal (absolute ondergrens) haalbaar is. Onderzoek wat gangbare tarieven, uurlonen, etc. zijn.