Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Bij een viertaktdieselmotor wordt lucht tijdens de compressieslag samengeperst, waarbij deze opwarmt. Aan het einde van de compressieslag wordt brandstof ingespoten door een injector en vindt zelfontbranding plaats.
De olie wordt door de pomp door het oliefilter heen geperst. Vanuit het oliefilter verspreid de olie zich door diverse oliekanalen. Een aantal oliekanalen gaan naar de krukas, zodat de drijfstanglagers gesmeerd worden. De olie wordt ook door de drijfstang naar de zuiger gevoerd.
De 2-takt scooter
En omdat de 2-takt meer olie verbruikt (1 op 20 tot 25) in relatie tot de 4-takt, is het ook nog eens minder milieuvriendelijk. Verder maakt deze motor ook nog eens een stuk meer geluid, vaak tot er ergernis van de rijders zelf.
Via de spoelpoort komt het brandstofmengsel uit de carter in de ruimte boven de zuiger. Hier wordt het brandstofmengsel tijdens de compressieslag door de zuiger samengeperst. Wanneer de zuiger op het bovenste dode punt is brengt een bougie doormiddel van een vonk het brandstofmengsel tot ontbranding.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
De 2 takt buitenboordmotor is een zuigermotor. Deze levert kracht bij de neergaande beweging van de cilinder. De 4 takt buitenboordmotor levert kracht bij de neergaande beweging na 2 omwentelingen van de cilinder.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Full flow-systeem
Bij een full flow-smeersysteem moet alle opgepompte smeerolie door het oliefilter alvorens naar de te smeren delen gepompt te worden. Dit zorgt voor een optimale reiniging van de olie, maar bij het verstopt raken van het filter zou de volledige smering verloren gaan.
Druksmering definities
(v.) Verbuigingen: druksmeringenVerbuigingen: druksmerinkje smering die plaatsvindt onder een druk van ten minste enige atmosfeer Bron: WikiWoordenboek.
De oliepomp zuigt de motorolie door een zeef en perst die, via het oliefilter, door de oliekanalen in de krukaslagers, de lagers van nokkenassen en het kleppenmechanisme. De motorolie zakt, nadat die zijn werk heeft gedaan, terug naar het carter en wordt daarna weer opgezogen.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Het is mogelijk om uw scooter op te voeren d.m.v. het verwijderen van de varioring. Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Het toevoegen van brandstof aan een 4-takt motor is een stuk eenvoudiger dan bij een 2-takt motor. Bij deze motoren voeg je de benzine en olie toe in aparte tanks. Gebruik ook voor deze machine Euro 98 of alkylaatbenzine. Gebruik in het oliereservoir een hoogwaardige 4-takt olie, zoals Protecton 4-takt olie.
Verschil tussen 2-takt, 4-takt en injectie motoren van scooters. De 4-takt motor rijdt in tegenstelling tot de 2-takt motor niet meer op mengsmering (mengsel van benzine en olie om de motor te smeren). Mengsmering is bij de meeste benzinestations ook niet meer verkrijgbaar, waardoor men dit thuis zelf moet mengen.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Goede scooterolie is erg belangrijk i.v.m. koolaanslag in het motorblok ( cilinder en uitlaat). Een betere olie verbrand beter en laat minder resten achter. Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
Viertakt=zuinig
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.