Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Valkuil 1: je luistert niet goed
Je denkt te weten wat de ander wil zeggen en gaat het al invullen. Wat kun je eraan doen? Argumentatiespecialist Henri Raven: ,,Luisteren klinkt zo makkelijk, maar blijkt voor veel mensen lastig. Je bedoelt het misschien goed als je iemands zin afmaakt, maar het is irritant.
Gespreksonderwerpen worden niet concreet vastgesteld. Er wordt niet duidelijk bepaald wat men met het gesprek wil bereiken. Het gesprek wordt niet goed gestructureerd en geleid; het gaat alle kanten op. Er wordt geen veilig gespreksklimaat gecreëerd, waardoor niet naar voren komt waar het echt om gaat.
Je kunt valkuilen nog het beste vergelijken met slechte eigenschappen. Een valkuil is dan ook een eigenschap of kwaliteit die je te veel, of als destructief talent, inzet en laat zien. Een kwaliteit wordt automatisch een valkuil als je er het woord 'te' voorzet (behalve dan bij 'te'vreden).
Ik werk graag de dingen tot in de puntjes af. Ik kom nooit te laat. Ik heb oog voor detail. Ik geef mijn fouten toe en ik kan er uit leren.
Typerend voor een valkuil is: Het gaat altijd over soms (soms of regelmatig stap je in je valkuil) Wat je als zwak ervaart van jezelf (als minpunt) Wat je bij jezelf door de vingers ziet, waar je aan voorbij zou kunnen gaan of waar je de neiging hebt om het goed te praten.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
een groot ego: egocentrisch of egoïstisch. profiteren graag van een ander. denken veel aan zichzelf en zijn niet gericht op een ander. willen best wat voor een ander doen als ze er maar beter van worden.
De valkuil van geduld is er ook en misschien herken je die wel: teveel tijd nemen en geen notie nemen van deadlines. te langzaam werken en niet begrijpen dat er druk is bij anderen of dat er deadlines zijn gesteld. dood gemoederd aan het werk gaan terwijl anderen in de stress zitten omdat iets af moet.
Zoals hierboven in het kernkwadrant van behulpzaam is uitgelegd, is de valkuil van behulpzaam zijn om jezelf op te offeren. Je staat te veel klaar voor anderen waardoor je jezelf vergeet. Je bent loyaal, betrokken, gehoorzaam en 'nee' zeggen doe je niet snel.
Bij privégesprekken en professionele gesprekken vinden dezelfde communicatie- processen plaats. Toch is er een belangrijk verschil. Bij professionele gesprekken stuur je het gesprek op een manier die past bij je functie of de rol die je in die functie vervult.
Na een eerste kennismaking volgt nog een selectiegesprek. Tijdens dit gesprek wordt er dieper ingegaan op vaardigheden en competenties van de kandidaat. Het doel is om een zo objectief mogelijke beoordeling te geven van kandidaten, zodat de meest geschikte geselecteerd kan worden.
Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort. In de video leer jij hoe je persoonlijke eigenschappen en kernkwaliteiten kunt ontdekken én vasthouden.
Zijn uitdaging is het tegenovergestelde van zijn kwaliteit 'doelgerichtheid', in dit geval is dat 'ruime blik' of 'anderen betrekken en luisteren naar anderen'. Aan zijn kwaliteit is ook een allergie verbonden. In dit geval is zijn allergie ´passiviteit/geen besluit nemen´ en ook ´vaagheid´.
Valkuilen die bij de creatieve maker horen zijn: soms blijft ander werk liggen of vergeet je af te maken waar je aan begonnen bent. kun je je niet voorstellen dat anderen niet zo creatief en handig zijn. vind je het moeilijk dat niet iedereen op jouw creaties zit te wachten.