Hoe om te gaan met negatieve feedback?

Tips voor omgaan met kritiek
  1. Leer luisteren. Sla de woorden niet in de wind. ...
  2. Stel vragen. Elke vorm van negatieve kritiek kan je op verschillende manieren interpreteren. ...
  3. Verdedig je niet. ...
  4. Blijf kalm en denk na. ...
  5. Ga na of de kritiek gerechtvaardigd is. ...
  6. Kaart het probleem aan. ...
  7. Bedank de ander.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe ga je om met iemand die niet tegen kritiek kan?

Laat stilte vallen. Dit helpt je goed te reageren, want eerst komen de emoties (schrik, angst, boosheid) en dan pas krijg je je verstand weer terug. En dan kun je jezelf versterken door eerst te denken aan mensen die je waarderen en aan de dingen die je goed doet. Dat helpt de kritiek in het juiste perspectief zien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hartziel.nl

Waarom kan ik niet omgaan met feedback?

Wie onzeker is, heeft meer last van de angst voor afwijzing. Gort: 'Als jij denkt dat je niet goed genoeg bent en iemand geeft je negatieve feedback, dan kan dat depressieve gevoelens oproepen. Als je genoeg zelfvertrouwen hebt, zal kritiek je minder raken, omdat je nog steeds gelooft dat jij goed bent in je werk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op intermediair.nl

Waar moet je opletten bij het geven van feedback?

Om feedback goed te geven, zetten we de belangrijkste feedbackregels voor je op een rij:
  • geef constructieve feedback.
  • geef feedback vanuit jezelf.
  • geef specifieke feedback en geef concrete voorbeelden.
  • verplaats je in de ander.
  • sta open voor de reactie van de ander.
  • geef feedback op prestatie en niet op persoonlijkheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op randstad.nl

Wat moet je vooral niet doen in het geven van feedback?

Vermijd te algemene opmerkingen als 'dat was goed'. Zeg liever wat er goed was. Concentreer je op waarneembaar gedrag. Vermijd commentaar op zaken waar de ander niets aan kan doen, op beweegredenen zoals jij ze ziet of 'tekortkomingen'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op xl10.nl

Victor Mids stopt Chantal Janzen in bed | MINDF*CK 4

31 gerelateerde vragen gevonden

Hoe geef je tips en tops?

Hoe geef je tips en tops?
  1. Wees concreet en geef voorbeelden wat goed of minder goed ging;
  2. Begin altijd positief, maar houd het dicht bij jezelf en overdrijf niet;
  3. Praat duidelijk en heb een open lichaamshouding;
  4. Sluit altijd af met een top.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op career.jobbird.com

Hoe moet je reageren op kritiek?

Op een goede manier reageren op kritiek doe je zo:
  1. Bedank de ander en laat de kritiek bezinken voordat je reageert.
  2. Zie kritiek niet als een belediging en steek een stokje voor “Niet goed genoeg”-gedachten.
  3. Plan een moment in waarop je rustig kunt nadenken over wat je met de feedback doet en wat je ervan kunt leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Hoe bedank je voor feedback?

Een toepasselijke reactie is daarom simpelweg: “Dank je wel voor je feedback!” Deze reactie maakt de ander ook meteen duidelijk dat het 'veilig' is om jou feedback te geven (mits je daarna niet onmiddellijk alsnog in de verdediging schiet). Dat maakt dat je de deur tussen jullie weer wat meer open hebt gezet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op langedijkconsult.nl

Wat doet veel kritiek met je?

Je hebt maling aan hiërarchie en gezag. Je bent balorig. Je voelt je onzeker en je hebt gebrek aan zelfvertrouwen maar door jouw kritische houding maskeer je dat. Je ligt dwars omdat je vol afgunst en jaloezie zit en omdat je het gevoel heb dat anderen bevoordeeld worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Hoe omgaan met iemand die je kwetst?

Hoe reageer je op kwetsende, beledigende en neerbuigende opmerkingen?
  1. Blijf rustig en beleefd.
  2. Stel jezelf de vraag: 'Wat probeert deze persoon te verdedigen? ...
  3. Pas de regels van geweldloze of verbindende communicatie toe. ...
  4. Nodig de ander uit de opmerking te verduidelijken of nodig de ander uit tot kwetsbaarheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op grenswijs.be

Waarom ben ik zo gevoelig voor kritiek?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand gevoelig is voor kritiek. Het kan te maken hebben met persoonlijkheidskenmerken, zoals een neiging tot perfectionisme of een laag zelfvertrouwen. Het kan ook voortkomen uit eerdere negatieve ervaringen met kritiek, waardoor iemand zich kwetsbaar voelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op feedbackgeven.nl

Wat als je partner altijd negatief is?

Als je partner onredelijk tegen je doet, kan dat bij jou negatieve emoties oproepen. Om beter om te gaan met die negatieve emoties, is het belangrijk verstandig te blijven reageren. Probeer rustig te blijven en laat je partner weten hoe hij of zij jou laat voelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op psyned.nl

Wat is de valkuil van kritisch?

Valkuil. Jouw valkuil is dat je over-kritisch wordt of veroordelend. Dat je met jouw scherpe pen of tong de vloer aanveegt met jouw mening en zienswijze. Jouw valkuil kan zijn dat je pietluttig wordt, op alle slakken zout legt, spijkers op laag water zoekt, gaat muggenziften of dat je negatief kritisch wordt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Hoe uit je kritiek?

Benoem concreet de situatie of het werk waar je op reageert: val nooit de hele persoon aan als je kritiek hebt. Wees zo specifiek mogelijk en geef voorbeelden. Zeg direct en ronduit wat je bedoelt. Vermijd woorden als 'zoiets', 'misschien' en 'mogelijk' en zeg niet "Ik weet het niet, maar…".

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wijzijnmind.nl

Hoe noem je iemand die veel commentaar geeft?

Recensent - 12 definities - Encyclo.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Hoe bedank je iemand met woorden?

  • Bedankt voor alles. ...
  • Ik wil je even bedanken, ook al vind jij het misschien vanzelfsprekend. ...
  • Bedankt. ...
  • Ontzettend bijzonder mega giga geweldig fantastisch bedankt! ...
  • Mijn dank is eigenlijk niet in woorden uit te drukken, maar ik probeer het toch via dit bedankkaartje: BEDANKT! ...
  • Bedankt, fantastisch mens dat je bent!

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hallmark.nl

Wat is belangrijk bij het ontvangen van feedback?

Zorg allereerst dat je openstaat voor de feedback, en dus niet direct in de weerstand schiet. Dit doe je door te luisteren naar degene die jou feedback geeft. Laat de persoon uitpraten. En zie feedback niet als iets negatiefs: door goed te luisteren kun je misschien wat leren van de feedback en groeien als persoon.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dialoguetrainer.com

Hoe bedank je iemand formeel?

Woorden om dank u te zeggen en waardering te tonen
  • Heel erg bedankt.
  • Heel erg bedankt.
  • Ik waardeer uw aandacht.
  • Ik waardeer uw begeleiding.
  • Ik waardeer uw hulp.
  • Ik waardeer uw tijd.
  • Ik waardeer oprecht….
  • Mijn oprechte waardering.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.waalaxy.com

Wat is negatieve kritiek?

Wat is negatieve feedback? Negatieve feedback wordt vaak in een opwelling (emotie) gegeven en is in het algemeen vaag. Je gaat dit dan op je eigen manier interpreteren en daar wordt je dan boos of verdrietig over of klap je dicht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Is kritiek negatief?

Kritiek is dus heel wat anders dan feedback. Feedback is er niet op gericht om iemand of iets te veranderen. Vaak wordt gesproken over het brengen van positieve kritiek. De praktijk leert echter dat kritiek uiten vaak op een negatieve manier gaat zelfs al zijn de bedoelingen erachter positief.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Hoe geef je feedback als leidinggevende?

Opbouwende kritiek uiten als een pro (the do's and dont's)
  1. Zeg wat je ziet (niet wat je denkt) Geef je opbouwende kritiek wees dan objectief. ...
  2. Zeg wat je voelt (niet wat je vindt) Zeggen hoe jij over zaken denkt kan negatieve gevolgen hebben. ...
  3. Zeg wat je wil (niet wat de ander fout doet)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Hoe geef je feedback op samenwerking?

Een methode om duidelijk en acceptabel feedback te geven in teams.
  1. Gedrag: beschrijf wat iemand doet. ...
  2. Gevolg: vertel wat het gevolg daarvan is voor het werk of voor de samenwerking. ...
  3. Gevoel: vertel welk gevoel dit gedrag bij je oproept. ...
  4. Gevolg: vertel wat je wilt dat de ander precies meer of minder gaat doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schateiland.com

Welke feedback modellen zijn er?

Feedback methode 1: De ik-ik-jij methode. Feedback methode 2: De 4 G'S. Feedback methode 3: De 360 graden feedback. Feedback methode 4: De sandwich methode.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelforganisatiefabriek.nl

Hoe herken je een kritische denker?

Je bent een kritisch denker als je nieuwsgierig bent, goed geïnformeerd wilt zijn en een open houding hebt. Je bent je bewust van persoonlijke vooroordelen en bereid tot flexibiliteit en heroverweging. Je zoekt relevante informatie, kiest juiste criteria en streeft naar zorgvuldigheid bij het nemen van beslissingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slo.nl

Wat is een kritisch persoon?

In het kort is kritisch denken het vermogen om door logisch redeneren zelfstandig tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen te komen. Je herkent iemand die kritisch denkt aan een sceptische houding zonder cynisch te zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op icm.nl

Populaire vragen