Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
Snelladers leveren de stroom rechtstreeks aan de accu van een elektrische auto, waardoor de laadtijd een stuk korter is en het rijbereik snel toeneemt.
Snelladen is een term die vaak wordt gebruikt voor laders en apparaten die sneller kunnen opladen dan met de huidige standaard van 5 watt. Hoewel er verschillende technologieën bestaan die deze laadsnelheden mogelijk maken, bestaat hier geen standaard terminologie voor.
De capaciteit van een lader wordt aangegeven in kW. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Snellaadstations in Nederland
Dat zijn momenteel al 3000 en het aantal is groeiend. Bijvoorbeeld bij Shell, Gamma, McDonald's en Vattenfall vind je snelladers. Ook de bekende aanbieders Ionity en Fastned breiden uit. Even snel je auto opladen wordt dus steeds toegankelijker.
Gelukkig kunnen de meeste auto's snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden. Afhankelijk van de auto duurt het aan een snellader zo'n 20 tot 40 minuten tot de accu weer grotendeels vol is.
Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heb je in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh.
Snelladen bij Fastned duurder
Dit komt volgens de aanbieder door de stijgende energieprijzen in Europa. Wilt u niks meer missen klik hier voor een voordelig Autovisie abonnement. Momenteel betaal je aan de laadpaal per kilowattuur 68 eurocent. Heb je een abonnement, dan betaal je 45 eurocent per kilowattuur.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat.
Als je een snellader thuis hebt, kun je deze auto in theorie met 22kWhh opladen wat je heel wat uren scheelt! Belangrijk: let erop dat je auto wel geschikt moet zijn om aan een snellader te koppelen. Je auto moet beschikken over een snellaad-aansluiting.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 63 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Als je wilt snelladen, let je op het type aansluiting dat de oplader heeft. Om iPhones en steeds meer Samsung smartphones op te laden gebruik je een Power Delivery of Samsung Super Fast Charging oplader. Die hebben een ovale usb C poort.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.