Iedere klacht van een klant belicht een probleem met je product, medewerkers of interne processen. Door rechtstreeks van de klanten te horen wat de problemen zijn, kun je knelpunten onder de loep nemen en direct verbeteren om meer klachten te voorkomen.
Klachtenregistratie.com maakt het eenvoudig om interne en externe klachten te registeren en beheren voor het MKB. Probeer de applicatie de eerste maand gratis. Je bedrijf groeit, je klantenbestand groeit en dan gaat er wel eens wat mis. Zo kan het voorkomen dat er iemand even wat minder tevreden is.
Reden 1: Een klacht is een kans!
Een klacht is eigenlijk een kans. Het is een opportuniteit om er iets uit te leren, om het beter aan te pakken, om volgende klachten te voorkomen, enzovoort. Tenminste, als je de behandeling van een klacht goed aanpakt.
Klachtenmanagement betekent dat de medewerkers handvatten en training krijgen om klachten te herkennen, goed af te handelen en te voorkomen.
Klanttevredenheid is een maatstaf waarmee een organisatie kan bepalen of producten en/of diensten aan klantverwachtingen voldoen (of ze overstijgen). Klanttevredenheid is belangrijk omdat het ondernemers en managers een metriek levert die ze kunnen gebruiken om hun organisaties te managen en te verbeteren.
Of neem contact op via 0900 – 0024 of via +31 10 241 17 20 vanuit het buitenland. Een van onze medewerkers staat u dan te woord. Als we uw klacht niet direct kunnen oplossen dan gaat ons team van klachtenexperts met uw klacht aan de slag.
Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.
Zoals al eerder gezegd, zullen niet alle klanten rechtstreeks bij je komen klagen. Klanten kunnen online feedback geven op diverse platforms, zoals fora, vergelijkingssites en social media. Als er niets met deze klachten gebeurt, kunnen ze een eigen leven gaan leiden en zelfs viraal gaan.
Van een klacht dienen de volgende gegevens te worden geregistreerd: Nummer klacht. Datum ontvangst. Naam klant.
Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.
Door klachten goed en snel af te handelen, kun je de klanttevredenheid verbeteren. Daarnaast biedt een klacht belangrijke informatie hoe je jouw bedrijfsvoering kunt verbeteren.
Een werkgever is niet verplicht om speciale klachtenregelingen voor medewerkers in het leven te roepen. Toch kunnen dergelijke regelingen raadzaam zijn om de positie van werknemers bij beoordelingen, opleidingen, loopbaanontwikkeling en dergelijke beter te waarborgen en om seksuele intimidatie (7.)
De Arbo- wetgeving verplicht niet tot een klachtenregeling. Wel impliceert de wet dat klachten over seksuele intimidatie, agressie en geweld, goed moeten worden opgevangen, goed moeten worden behandeld en afgehandeld. Een werknemer moet problemen vertrouwelijk kunnen melden.
Een klachtencommissie doet onderzoek naar ingekomen klachten en beoordeelt die. Meestal bestaat een klachtencommissie uit circa drie deskundigen. Zij hebben kennis op het gebied van zorg en recht en willen graag bijdragen aan het verbeteren van de zorg in Nederland.
Naar aanleiding daarvan vroeg Rob de Boer Productions hem een screentest te doen voor een kinderprogramma voor Veronica . In het programma speelde De Graaf dat hij een eigen omroep heeft onder de naam Bart Omroep Organisatie Stichting (kortweg B.O.O.S.).
54% beveelt ABN AMRO aan. ABN AMRO scoort gemiddeld een 7,0. Dit is het gemiddelde cijfer uit 140 reviews. Daarvan hebben 136 klanten ook nog een toelichting gegeven over ABN AMRO door middel van een review.
Op de website van je bank vind je een formulier dat je moet invullen en schriftelijk moet indienen. Je eigen bankier zal dan proberen om een oplossing te vinden voor je klacht. Lukt dit niet of staat de oplossing je niet aan, dan kan je contact opnemen met de Ombudsfin, of de Ombudsman in financiële geschillen.
Daarnaast is een hoge klanttevredenheid belangrijk voor de reclame van een bedrijf. Negatieve ervaringen doen sneller en harder de ronde dan positieve ervaringen. Met een hoge klanttevredenheid kan een bedrijf zich van andere bedrijven onderscheiden.
Een klanttevredenheidsonderzoek als eerste stap
Weet waar uw klanten tevreden en ontevreden over zijn. Een manier om deze informatie te verzamelen is een klanttevredenheidsonderzoek (KTO). Onderzoeksresultaten die laten zien waar klanten ontevreden over zijn, moeten als kans worden aangepakt.