De trekker (solotrekker zonder oplegger) is in 1923 als eerste gefabriceerd door auto / vrachtwagen fabrikant Renault en uitgevoerd met een koppelschotel en is het voertuig dat de trailer, oplegger of aanhangwagen kan vervoeren / trekken.
Een oplegger wordt ook wel een trailer genoemd, dit betekent beide hetzelfde en staat voor een aanhangwagen die steunt op het voorste deel van een vrachtwagen (de trekker). Een vrachtwagen is dus eigenlijk een combinatie van een trekker en een oplegger.
Tautliners worden voor het laden en lossen vaak voorzien van een meeneemheftruck, in Nederland ook wel kooiaap genoemd. Hiermee kan zware lading erin worden gezet en eruit worden gehaald zonder deze te hoeven tillen.
Op basis van de samenstelling zijn er drie soorten vrachtwagens te onderscheiden: Trekker met oplegger (trailer) Vaste combinatie vrachtauto en aanhangwagen. LZV (langere en zwaardere vrachtautocombinatie, ook wel 'Ecocombi')
Camionette. Een camionette is een kleine vrachtwagen, die het midden houdt tussen wat men in Nederland een bestelwagen en een bakwagen noemt.
Een grote wagen voor goederenvervoer heet in de standaardtaal een vrachtwagen of een vrachtauto. Vrachtauto wordt overwegend in Nederland gebruikt, maar komt ook in België voor. Vrachtwagen is zowel in België als in Nederland het meest voorkomende woord.
Vrachtauto's zijn alle motorrijtuigen die geen personenauto, bestelauto, motor of autobus zijn, met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. De toegestane maximummassa van een vrachtauto bestaat uit het ledig gewicht van de vrachtauto plus het laadvermogen van de vrachtauto.
De DAF XF was in 2019 de best verkochte truck in Nederland, zo schrijft TTM op hun website. Weinig verrassend gezien het marktleiderschap van DAF Trucks, al denkt DAF dat het zelf nog wel iets beter kan. Op plek 2 staat namelijk geen DAF, maar de Volvo FH. Dat blijkt uit statistieken van de RAI Vereniging.
Gewicht vrachtwagen
In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Zo hanteert Nederland voor nationaal vervoer standaard 50 ton.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,In Nederland is de limiet 80 km/u, maar bijvoorbeeld in België of Spanje is het 90 km/u. Geen enkele vrachtauto in de Europese Unie kan tegenwoordig sneller dan 90 km/u door de komst van de wettelijk verplichte snelheidsbegrenzer die op die limiet is ingesteld.”
1.2.4 Vrachtauto met laadbak (solo-vrachtauto of motorwagen)
De solo-vrachtauto met een gesloten laadbak heeft een maximale lengte van twaalf meter en een maximale laadlengte van acht tot negen meter. Het is het meest voorkomende transportmiddel op onze wegen.
Onze tankopleggers maken het vervoer van vloeistof over de weg mogelijk. Ze worden veelal gebruikt voor het transporteren van chemicaliën, brandstof of vloeibare levensmiddelen. Maar dat is niet alles. Tankbouw Lijzen ontwikkelt daarnaast ook zwanenhals opleggers voor het vervoer van bloed, mest of veevoer.
Een CLIXTAR-combinatie is een trekker met een oplegger die vastzit op de trekker. Hij charniert dus niet! Wat is het voordeel? Het voordeel hiervan is dat de combinatie zich als een vrachtwagen gedraagt en dat achteruitrijden geen extra vaardigheid behelst.
Een zeilwagen is een voertuig op wielen, enkel aangedreven door de wind in een zeil en bestuurd door een piloot. Een Klasse 5 Sport-zeilwagen. De grote zeilwagen en het kleinere prototype (links), ontworpen door Simon Stevin, op het strand van Scheveningen.
Zonder aanhanger mag een vrachtauto maximaal 12 meter lang zijn; ook een aanhangwagen mag niet langer dan 12 meter zijn. Dat betekent niet dat dit voor een sleep of combinatie mag samengeteld worden. Daarvoor gelden de volgende normen: motorwagen en een aanhanger: < 18,75 meter.
De groene L op een vrachtwagen houdt in dat de vrachtwagen voldoet aan de gestelde eisen van geluidsemissie. De “L” staat namelijk voor Lärmschutz, ofwel bescherming tegen geluidshinder.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Een trailer, ook wel 'oplegger' genoemd, is een aanhanger zonder eigen vooras, die aan een trekkende eenheid kan worden gekoppeld. Deze verbinding vindt plaats door middel van een 'kingpin' die op de koppelschotel wordt geplaatst.
Een oplegger is ook een aanhangwagen. De schuingestreepte markering is voor achterop de vrachtauto en het open gele vlak met oranje rand is voor de aanhanger. Voertuigen die niet harder kunnen of mogen dan 25 km/u moeten dit bord op de achterkant van hun voertuig hebben.
De oplegger is een aanhangwagen met een koppeling die ook als steunpunt dient. De oplegger wordt geborgd met een kingpin en rust op de koppelschotel van de trekker. Over de schotel kan de oplegger draaien. Verreweg het meeste vrachtvervoer wordt met een trekker-oplegger-combinatie uitgevoerd.
Een kipper is een vrachtwagen met een open laadbak die met behulp van een (vaak) hydraulisch systeem schuin kan worden gezet, waardoor de inhoud van de laadbak kan worden gelost, of 'gekipt'.
Vrachtwagen is zowel in België als in Nederland het meest voorkomende woord.Vrachtauto wordt overwegend in Nederland gebruikt, maar komt ook in België voor. Op het industrieterrein in Roeselare werd op zaterdag een vrachtwagen / vrachtauto gestolen.
Een trekker is een type vrachtwagen dat bestemd is voor het trekken van opleggers. Er zijn vele uitvoeringen die verschillen in grootte en uitvoering. De voertuigen hebben met twee of meer assen.