Wat is het doel van een SOVA training? Het doel van een SOVA training is om kinderen en jongeren sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten en/of volwassenen. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar als het gaat om samenwerken.
Tijdens de training leer je samen met andere jongeren opkomen voor jezelf, op een goede manier, 'nee' zeggen, omgaan met kritiek, feedback geven, contacten leggen en onderhouden en omgaan met pesten en andere lastige sociale situaties. Je krijgt een werkboek en maakt wekelijks thuisopdrachten.
De Goldstein methode is een effectieve methodiek, om sociale vaardigheden aan te leren met de cognitief sociale leertheorie. De elementen hiervan zijn modeling, gedragsoefening, sociale bekrachtiging en transfer-training. Wanneer boosheid verandert in agressie ontstaat een probleem.
Voor het vak 'Sociale Vaardigheden' zijn jammer genoeg geen ezelsbruggetjes. Het gaat namelijk om dingen die je doet, omdat ze 'zo horen'. Dit vak gaat over mensen, niet over dingen die je kunt onthouden, zoals bij taal en rekenen.
Sociale vaardigheden zijn vaardigheden die betrekking hebben op de omgang en communicatie met anderen. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan.
Het doel van een SOVA training is om kinderen en jongeren sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten en/of volwassenen.
Emmanuel Goldstein is een personage uit de dystopische roman 1984 van de Britse schrijver George Orwell. Goldstein, van wie het gerucht gaat dat hij ooit een hoge functie in de allesoverheersende Partij zou hebben gehad, is in het boek de tegenhanger van Grote Broer (Big Brother), het fictieve gezicht van de Partij.
Belang van sociale vaardigheden
Kinderen met goede sociale vaardigheden kunnen beter samenwerken en conflicten op een goede manier oplossen. Ze kunnen initiatief nemen en hebben controle over hun emoties. Ook kunnen ze goed inschatten wat gewenst gedrag is en zich daarop aanpassen.
Ze helpen bijvoorbeeld bij het opbouwen en behouden van sociale contacten, en zorgen ervoor dat iemand wordt geaccepteerd door anderen. Bovendien spelen sociale vaardigheden een rol bij het ontstaan van vriendschappen. Ook zorgen ze ervoor dat een kind in staat is zich goed aan te passen op school.
In de vaardigheidstraining wordt aandacht besteed aan het analyseren van problemen tussen mensen en het vervolgens oplossen ervan.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.
Sociale ontwikkeling
Als kinderen merken dat anderen hen niet goed begrijpen of negatief op hen reageren, leren ze dat er iets moet veranderen. Ze weten alleen niet wat ze zelf kunnen doen om onbegrip of ruzie te voorkomen.
Een misantroop kan humaan en sociaal gedrag vertonen en is dus niet per definitie antisociaal of het tegengestelde van een humanist. Het woord misantropie komt van het Griekse misos ("haat") en anthropos ("mens"). Een synoniem voor misantropie is mensenhaat en een antoniem is filantropie.
Sociale mensen hebben de neiging zichzelf voorbij te lopen. Hun grootste kracht is ook hun grootste uitdaging: 1. Ze zijn gemakkelijk in de omgang, maar hebben moeite hun eigen grenzen aan te geven.
Overige vaardigheden
Flexibiliteit – Je kunt goed omgaan met wisselende omstandigheden. Energie – Je hebt heel veel energie voor je werk over. Expertise – Je bent heel goed in iets, waar je ook volledig voor gaat. Leervermogen – Je staat open voor nieuwe plannen en ontwikkelingen.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Iemand is sociaal voelend als hij in staat is om de gevoelens , gedachten, meningen, bedoelingen, behoeften en wensen van zichzelf en anderen in te schatten en ernaar te handelen.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.