Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Een dieselmotor is een zogenaamde zelf ontbrander. Lucht wordt onder hoge druk samengeperst in de cilinder, waar tevens brandstof wordt ingespoten, welke door de hoge compressietemperatuur tot zelfontbranding komt en de zuiger naar beneden drukt in de cilinder.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren. De druk en temperatuur zijn zo hoog dat het mengsel van brandstof en lucht uit zichzelf spontaan kan ontbranden. Wanneer de motor nog niet draait, is er van hoge druk en temperatuur nog geen sprake.
Een diesel heeft de meeste kracht bij lage toerentallen. De motor hoeft dus simpelweg minder hard te 'draaien' om de auto in beweging te brengen. Lage toeren betekent minder bewegingen, en dat zorgt voor minder slijtage. Daarnaast zorgt de verbranding van diesel voor lagere temperaturen dan bij benzine.
Diesel, officiële benaming dieselolie, is een product gemaakt van aardolie. In diesel zit cetaan. Een waarde die aangeeft hoe makkelijk de diesel ontbrandt onder hoge druk. Meestal ligt die waarde voor wegvoertuigen rond de 50.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
De dieselauto, die mede door het sjoemelschandaal de afgelopen jaren al steeds minder werd verkocht, wordt zo nog minder aantrekkelijk voor autokopers. Toch verdwijnt de dieselbak voorlopig niet volledig uit de showrooms, verwachten deskundigen. Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant.
Dampen zijn zwaarder dan lucht, verspreiden zich via de grond en vormen samen met lucht een explosief mengsel. Op plaatsen waar geen ventilatie mogelijk is zoals onbeluchte ondergrondse plaatsen bijv. putten, kanalen en schachten is met de aanwezigheid van brandbare stoffen rekening te houden.
Diesel is een oliesoort, dus smerend.Benzine is een oplosmiddel, dus niet smerend. Dit is belangrijk bij gebruik en beide zijn brandbaar.
Benzinebrandstof op zichzelf ontbrandt niet. Echter, wanneer de benzine overgegaan is in dampvorm wel. Deze benzinedamp heeft een vlampunt van tussen de -21 en de 21 graden Celsius. Diesel geeft minder gevaar, omdat het vlampunt boven de 75 graden Celsius ligt.
De kunststof tanks zijn niet geschikt voor benzine. Diesel daarentegen kan zonder problemen worden opgeslagen.
Bij diesel gebeurt in eerste instantie echter niets wanneer hier een brandende lucifer bij wordt gehouden. De verklaring hiervoor is dat diesel pas vlam kan vatten bij een temperatuur van 55 graden Celsius.
Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.Benzinemotoren staan er om bekend dat er sneller mee opgetrokken kan worden. Daarnaast maakt de benzinemotor meer toeren, wat zorgt voor meer vermogen. In de autosport wordt daarom doorgaans altijd met een benzinemotor gereden.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Voordelen Diesel:
Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik. Lagere brandstofkosten per liter. Comfortabel rijden door hoge koppel van motor.
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie.
Diesel wordt gemaakt van ruwe aardolie. In olieraffinaderij wordt van olie diesel gemaakt. Een raffinaderij is een grote fabriek waar ze uit aardolie allerlei producten raffineren. Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas.
Het belangrijkste geraffineerde product uit Rusland is diesel. Van alle diesel die we in Nederland gebruiken, komt tussen de 40 en 60 procent van Russische raffinaderijen, meldt lobbyorganisatie VNO-NCW, de belangenvereniging voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Wij als pomphouder verdienen tussen de 3 en 7 cent per liter. En dat blijft.