Een goede stuurhouding kent de volgende uitgangspunten: Hou het stuur niet te krampachtig met beide handen vast. Neem met je handen een stand van ongeveer 'kwart voor drie' aan. Je armen zijn licht gebogen tijdens het sturen.
U denkt dat men op de fiets verplicht is met 2 handen aan het stuur te fietsen. In dat geval zou appen ook nu al verboden moeten zijn. In de Wet staat nergens dat het fietsen met 2 handen aan het stuur verplicht is.
Simpel: in de wet staat dat 'vasthouden van je telefoon' verboden is. Ook als je niet belt. Ook als je hem met twee vingers vasthoudt, je toch twee handen op het stuur hebt en je keurig aan elke verkeersregel houdt, kan je dus een vette boete krijgen.
Ja, dat kan en mag volgens de wet. Je moet wel de procedure van het CBR volgen en soms is een prothese, orthese of aanpassing aan de auto nodig. De belangrijkste voorwaarden volgens het CBR: Je moet te allen tijde de auto kunnen besturen met minimaal één hand.
Voordat je uitstapt, kijk je of je niemand hindert of in gevaar brengt. Houd tijdens het uitstappen met je linkerhand het portier vast en ontgrendel het met je rechterhand. Je kijkt nu vanzelf in de buitenspiegel. Open het portier, stap uit en sluit het portier.
Autorijden is erg intensief voor je enkels, armen, nek en schouders. De eerste paar lessen zal je dan ook veel spierpijn hebben. Dit is volkomen normaal. Maar als je halverwege de rijles je enkels bijna niet meer kan bewegen, dan zit je niet lekker achter het stuur en gaat dit invloed hebben op de rest van de les.
Welke vragen kunnen er worden gesteld? Waar zit de tank voor de koelvloeistof en hoe vul ik deze bij? Waar vind ik de olie en hoe weet ik wanneer ik genoeg olie heb bijgevuld? Waar zit de tank voor de ruitensproeier vloeistof en hoe vul ik deze bij?
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Strikt gezien mag je nu wel degelijk nog roken achter het stuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je wagen perfect onder controle hebt. Is dat niet het geval, dan kan je voor het roken nu al beboet worden. Rij je met een bedrijfswagen van je werkgever dan is roken ook niet onbeperkt toegelaten.
Stel de afstand van je stoel zo in dat je vlot aan je pedalen en je stuur kunt: je moet met licht gebogen benen aan je pedalen kunnen en je polsen op het stuur kunnen leggen wanneer je met je rug tegen de rugleuning zit. Regel de hoogte van je stuur zo dat je handen onder schouderhoogte blijven.
Stuurbehandeling We onderscheiden de doorgeef- en de overpakmethode. De doorgeef- methode verdient de voorkeur. De overpakmethode kan echter goed worden gebruikt bij snel sturen met lage snelheden. Bij het terugsturen het stuurwiel met beide handen begeleiden tot de wielen weer in de rechtuit stand staan.
Bij de overpakmethode duw je met je rechterhand het stuur omhoog, tot midden boven, en pak je met je linkerhand óver je rechterhand heen het stuurwiel weer vast. Trek dan met je linkerhand het stuurwiel naar beneden, terwijl je rechterhand weer naar '3 uur' gaat.
Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten.
Hoeveel rijlessen kan ik per week volgen? In principe net zo vaak als je wilt. De meeste mensen doen 1 keer in de week, maar hoe eerder je je rijbewijs wilt hebben ja hoe meer je in een week zal moeten lessen. Als je 'm dus heel snel wilt hebben kan je dus ook meerdere keren, 3 of 4 keer in de week lessen.
Er zijn geen minimale of maximale lengtes voor. Er zijn tegenwoordig speciale auto s voor korte of lange mensen zodat die kunnen rijden. Dus de auto is aangepast.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Als u uw voet in het gips heeft, kan dit betekenen dat u de auto niet goed en veilig meer kunt besturen. Hierbij kan uw veiligheid – maar zeker ook die van anderen – in het geding zijn. Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet is het verboden om een gevaar op de weg te vormen of het verkeer te hinderen.
Als je sleutelbeen inderdaad gebroken is, mag je bij een simpele breuk meestal de eerste zes weken niet (brom)fietsen, autorijden en sporten.