Spreek over de voordelen en dan op een overtuigende manier: 'Een van de voordelen is …. ' , in plaats van 'een van de voordelen kan zijn …. ' Spreek de klant zelf aan: dus spreek niet in de wij-vorm.
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Bepaal eerst welke waarde jij levert met je product en/of dienst voor jouw klanten? Om succes te boeken moet je eerst exact weten wie je doelgroep is. ...
Gebruik LinkedIn en ontdek hoe je in contact komt met nieuwe klanten. ...
Je doelgroep aanspreken mag je letterlijk nemen. Schrijf zoals in een mail direct aan je doelgroep. Spreek je doelgroep aan met jij of u, al naar gelang je doelgroep aangesproken wil worden, maar gebruik altijd enkelvoud.
De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten het werk te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een 'wervingspremie' bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
Welke zinnen kan een verkoper gebruiken als opening van het gesprek?
Je kan bijvoorbeeld iets vertellen over waar je winkel voor staat, of 1 of twee feitjes over de geschiedenis van je winkel. Je kunt je klant wegwijs maken: waar vinden ze wat in je winkel. En je kunt jezelf voorstellen, zodat je klant ook jou een beetje beter leert kennen.
Bedenk dat de meeste jongeren het leuk vinden om aangesproken te worden. Maak oogcontact en wees vrolijk of maak een grapje. Mensen in een groepje aanspreken, is vaak moeilijker. Spreek daarom iemand aan die ook alleen is of met zijn tweeën.
Weet je zeker dat jouw leads op Beurs X te vinden zijn? Dan sta jij hier natuurlijk ook om jouw verhaal te vertellen! Door aanwezig te zijn op plekken waar je prospects zijn kun je jouw ideale klant nog beter identificeren en wordt prospects benaderen makkelijker.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Toon begrip voor zijn situatie of argumenten. Maak de lastige persoon duidelijk waar jouw grenzen liggen. Geef aan welk gedrag je niet wenst te tolereren. Vraag hoe hij de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil.
De interesse opwekken bij je publiek. Je onderwerp en/of hoofdgedachte introduceren. Duidelijk maken wat je wil bereiken (je doel). Kort vertellen hoe je je presentatie hebt opgebouwd.
“Hi, leuk dat ik je aan de lijn heb, met x van y. Ik heb vijf minuten de tijd en ik zou graag met jou bespreken wat de mogelijkheden zijn om efficiënter te werken in jouw werkomgeving.”