Ter vergelijking: een Formule 1-auto is doorgaans minimaal 4,5 seconden onderweg voordat de 200 kilometer per uur op de meter verschijnt.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor. Die topsnelheid werd behaald op low downforce-circuit Monza en in de ijle lucht in Mexico-Stad. Gemiddeld ligt de topsnelheid van de F1-bolides rond de 330 kilometer per uur.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
Verstappen eindigde op P2 met 337 kilometer per uur. Zhou Guanyu (336 kilometer per uur) maakte de top drie af.
Met 1600 pk onder de motorkap, een 5 liter twin-turbo V8 motor en een bijzonder intrigerend ontwerp is de Koenigsegg Jesko Absolut zonder meer een van de interessantste auto's op de markt op dit moment. Hij accelereert van 0-100 in 2,5 seconden en bereikt (tot zover bekend) een topsnelheid van 499 km/u!
De pitstraat van Circuit Zandvoort heeft een lengte van 150 meter, de maximumsnelheid is 60 kilometer per uur.
Dit resulteert in voordelen op het gebied van topsnelheid - 218 km/u - en vooral een betere herstart: in de 5e versnelling accelereert de nieuwe Abarth F595 van 80 naar 120 km/u in 7,8 seconden.
De Pininfarina Battista pakt het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd voor een ongemodificeerde productieauto. Voor de sier rijdt de elektrische hypercar nog even door naar de 200 km/u en pakt ook dat record. Het nieuwe record voor de snelste 0-100-tijd voor een productieauto is nu 1,86 seconden.
De 'normale' Ferrari SF90 Stradale sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 kilometer per uur. De SF90, aangepakt door Novitec, sprint 0,1 seconden sneller van 0 naar 100 kilometer per uur.
Met 1600 pk onder de motorkap, een 5 liter twin-turbo V8 motor en een bijzonder intrigerend ontwerp is de Koenigsegg Jesko Absolut zonder meer een van de interessantste auto's op de markt op dit moment. Hij accelereert van 0-100 in 2,5 seconden en bereikt (tot zover bekend) een topsnelheid van 499 km/u!
De Formula One Group is de houder van de commerciële rechten. Als de duurste sport ter wereld kunnen de economische effecten significant zijn en worden interne politieke en financiële debatten vaak op de voet gevolgd door de media.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
312 KM/UUR
Topsnelheid was bij productiemotoren lange tijd een erezaak en wordt nog steeds door de internationale motorsportfederatie FIM bijgehouden. De snelste 'motor uit de kist' was de Suzuki Hayabusa die in 1999 werd geklokt op exact 311,89 km/uur.
De nieuwe Suzuki Hayabusa erft de 1,340cm3 vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor, die voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen is genomen. Het resultaat is een vermogen van 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine. Het gewicht en de grootte van de tank zijn belangrijk voor het ontwerp van de auto, omdat het invloed heeft op de prestaties en snelheid tijdens de race.