Een goed marketingplan geeft je waardevolle en gedetailleerde informatie over je producten en je bedrijf (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen), de wensen en verlangens van je doelpubliek en je belangrijkste concurrenten.
Een marketingafdeling of -bureau houdt zich bezig met een merk impact geven, opvallen en ervoor zorgen dat het bedrijf meer omzet genereert. Grofweg zijn de werkzaamheden onder te verdelen in 8 categorieën: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie.
Een marketingplan beschrijft hoe een bedrijf de markt benadert en hoe de onderneming een doelgroep gaat bereiken. Hiervoor is het belangrijk de wensen en behoeftes van de klant in kaart te brengen. Voor een goed en strategisch marketingplan moet je de interne omgeving en de externe omgeving onderzoeken.
SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn essentieel voor een sterke marketingstrategie. Deze geven je niet alleen iets om naartoe te werken, maar ze helpen je ook de voortgang te volgen en je verantwoordelijk te houden.
Alles wat je doet om aan de wensen van de klant te voldoen, noem je marketing. Bij marketing gebruik je de 6 P's; product, prijs, presentatie, promotie, personeel en plaats. Deze worden ook de marketingmix genoemd.
Volgens de generieke concurrentiestrategie van Porter zijn er de volgende drie manieren om je als onderneming te onderscheiden van concurrenten; middels differentiatie, kostenleiderschap of een focusstrategie.
Een strategisch marketingplan is een plan dat geschreven wordt voor de lange termijn, dat wil zeggen twee tot vijf jaar. Strategische marketing richt zich op de vraag hoe een onderneming op de lange termijn afnemers waarde kan bieden, onderscheidend ten opzichte van haar concurrenten.
Marketingplancontroles zijn belangrijk omdat ze u in staat stellen de prestaties van een bedrijf te verbeteren, wat kan helpen om de doelen beter te behalen . Het kan ook helpen om het rendement op de winst van een marketingplan te verhogen. Controles zijn essentieel voor het meten van de voortgang en effectiviteit van een marketingplan.
Het belang van een marketingstrategie ligt in het bieden van een duidelijke richting voor je bedrijf. Zonder een strategie loop je het risico om marketingmiddelen te verspillen aan tactieken die misschien niet goed zijn afgestemd op je bedrijfsdoelen.
Door de principes van marketing te bestuderen , leert u hoe u verantwoordelijk bent voor het verdienen van geld voor het bedrijf en hoe u uw klanten tevreden stelt . Een goed begrip van dit proces zal helpen om het succes van uw bedrijf te verzekeren.
De belangrijkste digitale marketingvormen zijn zoekmachine marketing (zowel SEO als betaalde zoekadvertenties), e-mailmarketing, contentmarketing (zoals blogs, podcasts en video's), social media marketing (organisch en betaald) en influencer marketing.
Het doel van marketing
Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel above the line marketing.
Marketingplanning is het systematische proces van het schetsen van de doelen, objectieven en tactieken om uw product effectief te promoten . Het is essentieel voor het behalen van succes in uw bedrijf, omdat het u helpt uw marketinginspanningen strategisch af te stemmen op uw algemene bedrijfsdoelen.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Strategische marketingplanning is het proces van het schrijven en volgen van een plan om een specifiek marketingdoel te bereiken . Bedrijven kunnen strategische marketingplannen ontwikkelen om inkomsten en winsten te verhogen, meer zichtbaarheid te krijgen, concurrenten te ontmoedigen of hun uiterlijk te verbeteren door een totale rebranding.
In een marketingplan komen een aantal vaste onderdelen naar voren. Denk aan de SWOT-analyse, doelgroepomschrijving en marketingactiviteiten. Daarnaast is marktonderzoek een belangrijk onderdeel. Je dient namelijk te weten wat er speelt in de markt.
De vier P's van marketing (product, prijs, plaats en promotie) worden ook wel de marketingmix genoemd.
Marketing gaat over het plannen en uitvoeren van de ontwikkeling, prijsstelling, distributie en promotie van producten en diensten om te voldoen aan de behoeften van uw klanten . De belangrijkste rol van marketing is om klantwaarde te leveren om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.
Marketing was vroeger gecentreerd rond traditionele marketingtechnieken , waaronder televisie, radio, post en mond-tot-mondreclame. Hoewel traditionele marketing nog steeds gangbaar is, stelt digitale marketing bedrijven nu in staat om zich bezig te houden met nieuwsbrief-, sociale media-, affiliate- en contentmarketingstrategieën.