Dat een accu slecht aan het worden is, kun je vaak al langer van tevoren merken. De startmotor zal minder fel ronddraaien als je de motor probeert te starten en de motor zal ook minder snel aanslaan. Zodra dat je opvalt doe je er goed aan, eerst eens een flinke lange rit te maken met de auto.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Ja, dit mag gewoon. Tijdens het starten kan de adapter wel even uitschakelen; dan duurt het meestal tien seconden voordat de adapter weer is gereset. Start de auto niet met startkabels wanneer de notebook is ingeplugd.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Als de motor weer draait, maak dan een rit van ten minste 20 km om de dynamo de kans te geven de accu weer bij te laden. De accu kan natuurlijk ook gewoon 'op' zijn.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
Wanneer je accu leeg is of je startmotor de geest gegeven heeft dan kun je een motor aanduwen.