IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is.IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Mede-bepalend voor het imago is de huisstijl. De bekendste groepen waarin een imago valt in de delen zijn: prijs, kwaliteit en service. De goede naam die een bedrijf wil creëren focust zich meestal op één of twee van deze categorieën. Een goede naam en positieve recensies heb je lang niet altijd zelf in de hand.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept. Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
4. Een imago heb je sowieso. Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft.
Het is de wijze waarop stakeholders je organisatie zien en waarderen. Het gaat om de totale indruk die zij hebben over het handelen van je organisatie. Die vertaalt zich in het vertrouwen, de waardering en de steun die ze je geven.
Identiteitsmarketing in het kort
Identiteitsmarketing stelt je in staat om een onderscheidende, van binnenuit gedreven organisatie te worden waarvan het bestaansrecht voor iedereen duidelijk is.
Binnen een imago onderzoek wordt gekeken naar het huidige imago van de organisatie; hoe ziet men de organisatie? Wat zijn de waardes die een organisatie uitdraagt? Daarnaast wordt gekeken naar het imago wat het bedrijf wil uitdragen; het gewenste imago van de onderneming. Waar staat een onderneming voor?
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega's te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
De meeste imago-onderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 6.000 exclusief BTW.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
Veel insecten ondergaan tijdens hun ontwikkeling drastische veranderingen in lichaamsvorm en fysiologie. Deze zogenaamde volledige metamorfose kenmerkt zich door een popstadium, waarin de larve zich transformeert tot een volwassen insect (imago).
Bij persoonlijke identiteit gaat het om de manier waarop de mens zich definieert door persoonlijke eigenschappen. Dit is een stuk biologisch (ik ben vrouw), maar kan ook psychologisch zijn (ik voel me vrouw). De sociale identiteit legt de focus op de interactie met anderen en het belang om tot een groep te behoren.
Het verhaal van iemands identiteit en persoonlijkheid begint bij zijn of haar aanleg, en gaat dan verder in geboren worden in een gezin, familie, en opgroeien in een omgeving met een voor die omgeving geldende cultuur. Het verhaal ontwikkelt zich in wisselwerking met wat er om die persoon heen is, en plaats vindt.
Identiteit is in de psychologie de aanduiding voor wat als kenmerkend beschouwd voor je persoonlijkheid. Je ervaart je identiteit als het resultaat van onder meer afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie en temperament, en ook van ervaringen, verworvenheden en sociale banden.
Identiteit kun je zien als de boodschap die het merk over zichzelf uitzendt, het Imago is dan de boodschap die de doelgroep over het merk ontvangt. De identiteit is – simpel gezegd – vaak het antwoord op de vraag: Wie of wat is het Onderwerp van de Campagne?