Elk kind gaat op zoek naar een manier om zich functies en vaardigheden eigen te maken. Gebeurt dat niet door te puzzelen, dan zijn er nog zo veel andere spelletjes die specifieke motorische en cognitieve vaardigheden stimuleren. Forceer niets, want misschien krijgt je kindje dan wel helemaal een afkeer van puzzels.”
Signalen die wijzen op dyscalculie
tellen. vaak omkeren van getallen (51 in plaats van 15), cijfers verkeerd schrijven of lezen. moeite blijven houden met de plaatsing van getallen (is 12 meer of minder dan 10?) veel moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een grote rol speelt.
Bij het puzzelen oefenen kinderen hun fijne motoriek, verbeteren hun oog-handcoördinatie en trainen concentratie en geduld. Ze leren hoe ze problemen dankzij strategie en structuur – hier door het herhaaldelijke sorteren van puzzelstukjes – kunnen oplossen.
Puzzelen is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling heeft te maken met leren, onthouden en problemen oplossen. Bij puzzelen leren kinderen bijvoorbeeld om vormen te herkennen. In het begin zijn dit simpele vormen, zoals een driehoek of vierkant.
Vanaf 1 jaar of 1,5 jaar kan een kind beginnen met puzzelen. Natuurlijk begin je niet met een puzzel van 1000 stukjes, maar denk eens aan een vormenstoof of een puzzel met geluidjes. Een puzzel met grove vormen en kleuren en weinig details. Een insteekpuzzel is vaak heel prettig voor de kleine kinderen.
Puzzels voor kinderen vanaf 9 jaar
Deze kids kun je al grote puzzels vanaf 500 stukjes geven. Het hangt van de interesse en puzzelervaring van het kind af welke puzzel ze aan kunnen. Voor de grootste puzzels is ook vooral veel geduld nodig.
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Puzzelen is een gezonde verslaving; de aanmaak van dopamine zou bovendien leiden tot een verhoogde concentratie, een betere motoriek, optimisme en vertrouwen. Een legpuzzel activeert aan de ene kant onze hersenen, maar helpt ons aan de andere kant ook te ontspannen.
Snel kleuren en cijfers herkennen. Een grote woordenschat hebben en lange, samengestelde zinnen maken. Juist heel laat gaan praten, maar wel meteen in volzinnen. Beter kunnen opschieten met oudere kinderen en volwassenen dan met leeftijdsgenoten.
Kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong
Het zijn slimme en snelle denkers: ze kunnen volwassenen erg verrassen. Ze bedenken dingen die jij niet zo snel zou bedenken, halen toeren uit en hebben graag het laatste woord. Ze houden zich bezig met complexe zaken die eigenlijk niet passend zijn bij de leeftijd.
Volgens neuropsycholoog Erik Scherder zorgt puzzelen voor een fitter brein. Hiermee bedoelt hij puzzelen in elke vorm. Het maken van een legpuzzel, of het maken van een sudoku of woordzoeker zijn allemaal vormen van puzzelen. Naast het fit houden van je brein, helpt puzzelen ook je geheugen te trainen.
Dyslexie en hoogbegaafdheid
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten. Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen. Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)
Dyscalculie is erfelijk, dus de kans is groot dat er meerdere personen in de familie last hebben van rekenproblemen. Het is een leerstoornis, wat betekent dat het niet overgaat.
Dyscalculie is, net als dyslexie, een leerstoornis. Mensen met dyscalculie hebben hardnekkige rekenproblemen. Hardnekkig betekent dat de rekenproblemen niet over gaan met wat extra instructie en oefenen.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Oorzaak van een ontwikkelingsachterstand
Soms komt het voor dat kinderen een ontwikkelingsachterstand (of stoornis) hebben waarbij het cognitief vermogen vertraagd is. Dit wil zeggen dat de ontwikkeling wat langzamer kan verlopen dan bij leeftijdsgenoten.
Puzzels met maximaal 10 stukjes zijn perfect voor kinderen van 2 jaar. Ze kunnen gemaakt zijn van hout of karton. Met een meer ontwikkelde handmotoriek kan het kind nu stukken in elkaar zetten en niet alleen in elkaar passen.
Puzzels voor een kind van 9 jaar of ouder
De 1000 stukjes puzzels mogen uit de kast gehaald worden, want vanaf deze leeftijd is dat goed te doen. Je hebt natuurlijk een wereld van verschil tussen de 1000 stukjes puzzels.
In al onze winkels hebben we puzzels met verschillende mooie afbeeldingen. Wat je ook zoekt: bij ons vind je altijd het ontbrekende stukje.
Favoriet speelgoed vanaf 4 jaar
Laat kleuters aan de slag gaan met speelgoed zoals LEGO blokken en Playmobil. De grove en fijne motoriek komt bij het spelen met dit speelgoed vanaf 4 jaar goed aan bod, waardoor zij dit spelenderwijs beter kunnen ontwikkelen.
Gemiddeld doe je daar ongeveer 8 uur over. Maar is de moeilijkheidsgraad van een puzzel wat hoger (door bijvoorbeeld gekke stukjes) dan doe je er wat langer over. En met meer personen ben je natuurlijk sneller.
Bijvoorbeeld: eerst de hoek- en randstukjes apart leggen van de andere stukjes (ordenen). Dan de randen leggen. Vervolgens de andere stukjes sorteren op kleur of thema en dan deel voor deel de puzzel maken. Kinderen die beginnen met puzzelen, beginnen vaak gewoon ergens.