Bij een PostNL-punt
Dan kun je het pakket aan de balie weigeren of het doorgeven via de app of je track & trace. Daarna sturen we het pakket terug naar de afzender. Haal je je pakket niet op bij het PostNL-punt? Dan sturen we het na 1 week automatisch terug.
Ja. U kunt een pakket weigeren dat niet aan u geadresseerd was, maar wel op uw locatie is aangekomen . U kunt ook de zending die u verwachtte weigeren als deze niet in goede staat is aangekomen en duidelijke tekenen van schade vertoont.
Wat u moet weten. Als u zonder voorbehoud een leveringsbon voor ontvangst tekent, dan staat dat gelijk met de aanvaarding van de levering (tenzij de rechter anders beslist). U mag een volledige levering (vb.een volledige slaapkamer) niet weigeren als slechts één onderdeel ontbreekt of beschadigd is.
Je kunt het pakket niet weigeren voordat de bezorger ermee aan de deur komt. Is je bestelling nog heel recent, dan kun je aan de verzender vragen of zij je bestelling misschien nog kunnen annuleren.
Wat gebeurt er met een pakket als een levering wordt geweigerd? Als de koerier een pakket opnieuw probeert te bezorgen, wordt het pakket bewaard in het magazijn of depot van de koerier . Als de bezorging na extra pogingen niet is gelukt, wordt het pakket teruggestuurd naar de afzender.
Hoe wijzig of annuleer ik een boekingsaanvraag? Om een deel van uw boeking te wijzigen of de afhaling te annuleren, neemt u zo snel mogelijk contact op met de klantenservice . Als uw wijziging vereist dat er nieuwe pakketlabels worden gemaakt, annuleren en vergoeden we uw oorspronkelijke boeking en vragen we u om opnieuw te boeken.
Als de ontvanger van het pakket het niet meer wil, is het het beste om hem te vragen het pakket bij aflevering te weigeren . De koerier zal het pakket dan retourneren en wij zorgen ervoor dat het naar u wordt teruggestuurd.
Kun je een pick-up niet wijzigen in MyDHL+, neem dan contact op met onze klantenservice via 088 – 055 2000. Ook kun je een door jou geboekte koerier pick-up annuleren.
Bedenktijd bij koop of afstand
Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen je geld terug, óók de bezorgkosten. De wet noemt dit het ontbinden van de koopovereenkomst.
Als het pakket bij u thuis wordt afgeleverd, vertelt u de postbode gewoon dat u het pakket weigert . Als u het pakket al hebt geaccepteerd, kunt u het terugbrengen naar het postkantoor en het personeel laten weten dat u de levering weigert.
Vertel onze koerier dat u de zending weigert wanneer hij bij u aan de deur staat . Hij neemt het dan weer mee en zorgt ervoor dat het terug naar de afzender gaat. U kunt de zending niet weigeren voordat de koerier bij u aan de deur staat. Als uw bestelling nog heel recent is, kunt u de afzender vragen of hij uw bestelling nog kan annuleren.
Informeer de bezorger eerst beleefd dat u het pakket wilt weigeren bij aankomst . Zorg ervoor dat u duidelijk de reden voor weigering vermeldt. Zorg er vervolgens voor dat het pakket klaarstaat zodat de bezorger het mee kan nemen.
Een zending weigeren doe je als volgt:
Onder de 'ik wil het pakket niet'-knop geef je aan dat je het pakket niet wil ontvangen.
Wie betaalt de kosten bij retour afzender? Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen.
Ik heb mijn pakket niet opgehaald. Wat nu? Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week.Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Onze DHL-koerier komt automatisch de eerstvolgende werkdag langs.
Binnen Nederland retourneer je al vanaf €2,95.
Als je jouw pakket niet ophaalt binnen de afhaaltermijn, zoals aangegeven in het afhaalbericht, dan zal de pakketbezorger het pakket uit de kluis halen en je pakket wordt dan weer retour gestuurd naar de afzender.
Als u wilt dat het pakket wordt teruggestuurd naar de afzender, moet u dit aanvragen voordat het pakket wordt afgeleverd . We moeten met de contracthouder (degene die de service heeft betaald en besteld) praten om een dergelijk verzoek te kunnen verwerken.
Bij verkoop in een winkel geldt geen wettelijke bedenktijd. U kunt bedenktijd opnemen in uw algemene voorwaarden. U bent niet verplicht om producten te ruilen. Als de klant een product mag ruilen, moet u bij de verkoop duidelijk maken wat de voorwaarden zijn.
Als uw pakket er bij het ophalen beschadigd uitziet, kunt u het weigeren . Het wordt door DPD teruggestuurd naar de afzender.
Wanneer de bezorger arriveert, zorg er dan voor dat u duidelijk communiceert dat u het pakket weigert. U kunt hen eenvoudigweg laten weten dat u het niet wilt accepteren . Het is cruciaal om dit rechtstreeks met de bezorger te doen in plaats van het pakket onbeheerd achter te laten.
Als een zending nog bij je 'Voorbereide zendingen' staat, kun je deze aanpassen of verwijderen. Zendingen die al zijn voorgemeld kunnen niet meer verwijderd worden. Als je een fout hebt gemaakt en de zending is al voorgemeld, dan kun je gewoon een nieuwe zending aanmaken en de voorgemelde zending laten staan.
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.