Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!
Voor oldtimer is het van belang dat zij ook weten welke regels voor hun auto gelden. Alle personenauto's die van voor 1 januari 1971 zijn hoeven nietvoorzien te zijn van gordels. Vanaf die datum moeten er in ieder geval voorin gordels aanwezig zijn. Bij bedrijfsauto's geldt deze eis pas vanaf 31 december 1989.
Kinderen kleiner dan 1,35 m moeten in een geschikt kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd in de wagen. Kinderen van 1,35 m of groter, moeten in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd, of de veiligheidsgordel dragen. Het maakt niet uit of het kind nu voor- of achteraan zit.
Een driepuntsgordel is een Y-vormige constructie, vergelijkbaar met de aparte heup- en sjerpgordels, maar dan verenigd . Net als de aparte heup- en sjerpgordel verspreidt de driepuntsgordel bij een botsing de energie van het bewegende lichaam over de borst, het bekken en de schouders.
Een 4-punts gordel is ideaal voor sportieve straatauto's of trackday-auto's waarbij er een veiligere oplossing gezocht wordt dan de standaard 3-punts fabrieksgordel. Deze gordels zijn doorgaans niet toegestaan tijdens officiële races, raadpleeg daarom altijd eerst het reglement.
Een 5-puntsharnas heeft vijf bevestigingspunten ontworpen om je kind vast te maken bij de schouders en heupen, de meest stevige onderdelen van hun lijf. Bij een botsing verdeelt het autostoeltjesharnas de krachten van de botsing over deze stevige punten van het lichaam en de stoel.
Een 4-punts curve houdt in dat u meet op de volgende momenten: NUCHTER, VOOR de lunch, VOOR het avondeten en VOOR het slapen gaan. Een 7-punts curve houdt in dat u NUCHTER en VOOR én (1,5-2uur) NA elke maaltijd eet. U meet ook nog eens VOOR het slapen gaan. Hoe hoog moet mijn bloedsuiker zijn bij diabetes type 2?
Echter, een 3-puntsgordel biedt niet dezelfde mate van veiligheid en krachtverdeling , ook al biedt het bescherming. Daarom geven veel experts en ouders de voorkeur aan de 5-puntsgordel vanwege de superieure veiligheidsfuncties, vooral voor de kleintjes die nog in de groei zijn en kwetsbaar voor verwondingen.
In 1959 ontwikkelde de Volvo-ingenieur Nils Bohlin de moderne driepuntsgordel. Hoewel het ontwerp gepatenteerd was, besloot het bedrijf het patent open te laten, zodat alle voertuigfabrikanten het gratis konden gebruiken .
Op dezelfde manier is een heupgordel alleen een betere bescherming dan geen gordel bij een botsing. Tegenwoordig hebben voertuigen driepuntsgordels op alle zitplaatsen , maar voertuigen die vóór september 2007 zijn gebouwd, hebben mogelijk alleen heupgordels op de middelste stoelen achterin (NHTSA, 2004).
De hoofdregel
Op zitplaatsen waar geen autogordels zitten, mag niemand vervoerd worden. Dit kan problemen opleveren als je bijvoorbeeld meer dan drie kinderen op de achterbank wilt vervoeren. Dit mag dus niet. Bij moderne auto's staat het aantal zitplaatsen genoemd op het kentekenbewijs.
Of kinderen in een zitverhoger in de auto vervoerd mogen worden, hangt niet af van hun leeftijd, maar van hun lengte en lichaamsgewicht. Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden. Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten.
De bekende driepuntsgordel is een uitvinding van Volvo die de chauffeur op zijn plaats houdt wanneer de snelheid of richting plotseling heftig verandert.
Op 1 januari 1971 werden bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe personenauto's verplicht. Vanaf 1 juni 1975 werd het verplicht de gordel te dragen op voorzitplaatsen en vanaf 1 april 1992 ook op achterzitplaatsen.
Elke auto die met gordels wordt uitgerust, moet structureel in orde zijn . Er mag geen roest of degradatie optreden in de buurt van de bevestigingspunten.
Wat zijn de beperkingen? Een oldtimer mag je niet gebruiken voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer.Hij mag ook niet voor professioneel of betalend transport worden ingezet.
Volvo staat bekend als een van de veiligste auto's op de markt. Die status hebben ze zeker verdient omdat ze constant bezig zijn met het innoveren op het gebied van veiligheid.
Volvo heeft dan ook besloten zelf geen motoren meer te ontwikkelen... maar wel een extern bedrijf op te richten voor de ontwikkeling. Hetzelfde, maar toch helemaal anders. Volvo zal samen met moederbedrijf Geely een nieuwe onderneming oprichten die instaat voor de ontwikkeling en assemblage van verbrandingsmotoren.
Bohlin komt uit de lucht- en ruimtevaartindustrie en had gezien welke spanningen het menselijk lichaam ondervindt bij botsingen met hoge snelheid. Hij kende de beperkingen van beveiligingsmiddelen, met name die welke oncomfortabel en moeilijk te gebruiken zijn.
het is niet alleen toegestaan deze gordel te gebruiken: het is zelfs verplicht. Als er maar 1 passagier is, dan mag deze ook op de buitenste zitplaats gaan zitten. Dus is de heupgordel niet verplicht, maar toegestaan.
Het systeem bestaat uit een 7-punts fixatievest en een basisband welke op zeer eenvoudige manier om de rugleuning van de achterbank of om de autostoel bevestigd wordt. De (jong) volwassene wordt vastgezet in het universele fixatievestje dat aan de basisband vast zit met 7 punten.
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Waar kan ik het beste prikken? Om een goede bloeddruppel te krijgen voor het bepalen van uw suikerwaarde, prikt u liever niet in uw duim en wijsvinger. Als u iets oppakt, doet u dat namelijk met uw duim en wijsvinger. Beter kunt u de middelvinger, de ringvinger en de pink van beide handen gebruiken.
Glucosewaarden ouderen mogen tussen de 6 en 15 mmol/l zijn.
In de eerste druppel zit in theorie wond- vocht dat de uitslag kan beïnvloeden. Door het af- vegen van de eerste druppel en het gebruik van de tweede druppel zou hiervan minder hinder onder- vonden worden.