Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Zone 30. De maximumsnelheid is 30km/u voor alle voertuigen. Deze maatregel geldt vanaf het bord dat het begin van de zone aangeeft (F4a) tot het bord dat het einde van de zone aangeeft (F4b), op alle straten en kruisingen.
In een erf is de maximumsnelheid 15 km/uur. Dit geldt voor alle bestuurders. Een woonerf heeft een verblijfsfunctie.
De voornaamste reden om tot aanleg van een 30 km/h-zone over te gaan is een verbetering van de verkeersveiligheid voor met name kinderen in woonwijken. Verkeersbord 30 km/h-zone (Nederland) Verkeersbord zone 30 (België) Een grote aanduiding op het wegdek bij nadering van een 30 kilometerzone.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Boete snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom, zone 30, schoolomgeving, woonerf: Snelheidsoverschrijding tot 10 km/uur = €53. Snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/uur = €53 + €11 per bijkomende km/uur.
Het is zeker niet zo dat een zone 30 automatisch een voorrang voor voetgangers inhoudt. Voetgangers hebben enkel voorrang om de rijbaan over te steken op zebrapaden. Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals bij een woonerf, waarbij de voetgangers de volledige baanbreedte mogen innemen.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kun je 30 kilometer zones tegenkomen. In een 30 kilometer zone moet je onder andere rekening houden met: Spelende kinderen. Plotseling op de rijbaan komende kinderen.
De S114 begint op de kruising met de Piet Heinkade/Panamalaan (S100) en gaat direct de Piet Heintunnel in die twee tunnelbuizen telt voor de autoweg en één buis voor de tramlijn. In beide buizen liggen twee rijstroken zonder vluchtstroken. De S114 heeft hier de status van autoweg met een maximumsnelheid van 70 km/u.
- Gebiedsontsluitingsweg, een hoofdweg waar maximaal 80 km/uur geldt en die de verbinding vormt met een stroomweg en naastgelegen gebieden ontsluit. Landbouwverkeer en (brom)fietsers rijden op een eigen voorziening (parallelweg / fiets-/bromfietspad) en de voorrang op kruispunten is geregeld.
Fietsers worden meestal om de versmalling geleid. Sluisje Plaatselijke versmalling van de rijbaan met aan de ene én vervolgens de andere kant kort achter elkaar een obstakel. Dit wordt ook wel aangeduid als met een 'asverspringing'.
Voor parkeren binnen 30 km- zones bestaan geen speciale regels. Parkeren is dus toegestaan, tenzij dit uitdrukkelijk is verboden via bebording of voortvloeit uit de verkeerswetgeving.
Snelheid in een schoolstraat
Bestuurders die in een schoolstraat mogen rijden, moeten dit stapvoets (10 km/uur) doen. Staan er snelheidsborden (voorbeeld 30), dan geldt die snelheid. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan voetgangers en fietsers, ze niet in gevaar brengen of hinderen.
Bij een maximale snelheid van 30 km/uur is de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto 95 procent. Dat is 10 procent hoger dan bij 50 km/uur. Bestuurders hebben meer tijd om informatie te verwerken en te reageren op onverwachte situaties. Bij 30km/u is de remweg korter en het blikveld breder.
Zodra je het blauwe plaatsnaambord achter je laat, weet je; ik rijd de bebouwde kom uit. Buiten de bebouwde kom gelden andere voorrangsregels dan binnen de bebouwde kom. Hierbij uitgelegd hoe voorrang buiten de bebouwde kom is geregeld voor alle bestuurders, inclusief de fietser en de lijnbus.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan.
'Het Nieuwe 30' is de populaire term voor het nieuwe wegtype GOW30, een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 30 km/u. De invoering ervan maakt het gemeenten mogelijk de snelheid te verlagen op zogeheten grijze wegen - drukke 50-wegen met een verblijfs- en verkeersfunctie.
In een zone 30 mag je niet sneller rijden dan 30 km/u en er geldt overal een voorrang van rechts.
In de zij, gas bij” – om te onthouden wanneer je een voetganger voorrang moet geven.
Heb je alleen voorrang als je op het zebrapad loopt, of ook als je voor het zebrapad staat om te kijken of je kunt oversteken? De zebrapad regels uit de wet zijn hier duidelijk in. Voetgangers hebben voorrang bij een zebrapad, zowel als ze op het zebrapad lopen als in het geval ze voor een zebrapad staan te wachten.
Zeker wanneer u in een bebouwde kom, schoolomgeving of een zone 30 wordt betrapt. Wie in een zone 30 wordt geflitst met 48 km/u, mag meteen een boete van 75 euro verwachten. Wie 60 km/u rijdt, dubbel zo snel als toegelaten, krijgt een boete van 207 euro.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Wilt u weten of u geflitst bent? Ook dan kunt u inloggen bij het DigiD waar u uw flitsfoto kunt inzien. U kunt dan controleren of u het echt bent die geflitst is, maar wanneer dit klaar staat in uw DigiD dan kunt u er meestal wel van uitgaan dat u het bent.