Een keyword is in het Nederlands een zoekwoord. Dit is een woord dat in Google wordt gebruikt om naar iets te zoeken (vandaar de naam zoekwoord). Zoekwoorden worden in zoekmachine marketing gebruikt om advertenties voor in te kopen of landingspagina's voor te optimaliseren.
Keywords vinden met Google Keyword Planner
De bekendste tool is allicht Google Keyword Planner. Dit is een gratis tool van Google voor advertentieaccounts. Je geeft er enkele keywords in en je krijgt meteen te zien hoe vaak het keyword gezocht wordt en hoeveel concurrentie meedingt voor het keyword.
Een focus keyword (of keyphrase) is dus een zoekwoord of term waarop je wilt ranken in zoekmachines. Dit krijg je voor elkaar door de pagina on page te optimaliseren. Maar off page optimalisatie mag ook niet ontbreken. Hierbij versterk je de autoriteit van jouw website op belangrijke zoekwoorden.
Keywords of zoekwoorden zijn heel belangrijk voor jouw website, omdat je door middel van deze woorden gevonden wordt door je doelgroep op het internet. Je moet er dus achter komen op welke woorden je doelgroep zoekt en deze woorden strategisch in je website verwerken, zodat de bezoekers op jouw website belanden.
De betekenis van meta keywords is het gebruik van sleutelwoorden die iets zeggen over de webpagina waar ze aan toegevoegd zijn. Deze termen staan in de HTML code van de pagina en zijn alleen zichtbaar voor bots van zoekmachines.
Met de Zoekwoordplanner kunt u onderzoek doen naar zoekwoorden voor uw campagnes in het zoeknetwerk. Met deze kosteloze tool kunt u nieuwe zoekwoorden vinden die met uw bedrijf te maken hebben. Ook bekijkt u hiermee schattingen van de zoekopdrachten die ze opleveren en wat het kost om ze te targeten.
Een zoekwoorden analyse, ook wel zoekwoordenonderzoek genoemd, brengt in kaart op welke zoekwoorden jij je als organisatie moet focussen. Het is een onmisbaar onderdeel van elk SEO traject. Dagelijks worden er talloze zoekopdrachten ingevoerd, met name in Google.
Met de functie Zoekwoord invoegen kunt u uw advertenties automatisch updaten met de zoekwoorden in uw advertentiegroepen die de weergave van uw advertenties hebben geactiveerd. Zo kunt u uw advertenties relevanter maken voor gebruikers die zoeken naar wat u aanbiedt.
Keyword Marketing is een vorm van marketing online waarbij specifieke zoektermen worden gebruikt om potentiële klanten te benaderen. Het is een doelgerichte wijze van adverteren die via cookies of banners en het gebruik van zoekmachines uitgevoerd kan worden.
Google kijkt naar veel meer dan alleen de keywords op je pagina. Te veel keywords is dus juist slecht. Sterker nog, je keyword density (het aantal zoekwoorden) in je tekst mag niet meer dan 3 tot 5% van het aantal woorden zijn.
Waarom een zoekwoorden analyse
Verzeker jezelf van bezoekers voor de korte en lange termijn door inzicht te krijgen in de zoek trends in Google. Krijg meer inzicht in je concurrentie. Haal sneller bezoekers naar je website. Ontvang de juiste bezoekers op de gewenste pagina's.
5 Gratis tools voor jouw zoekwoorden onderzoek:
Google Ads zoekwoordplanner (gratis) Google Search Console (gratis) Ubersuggest (gratis) Yoast suggest (gratis)
De juiste keyword density ligt ergens tussen de 3% en 5%. Wanneer we, zoals toegelicht op de pagina tips voor het schrijven van goede webteksten, uitgaan van een tekst van zo'n 400 woorden, dan zal het keyword hier zo'n 12 tot 20 keer moeten voorkomen.
De focus keyphrase is het woord waar de tekst over gaat, het hoofdonderwerp dus. Hiermee geef je aan Google en de lezer aan waar de pagina over gaat. Een focus keyphrase kan 1 woord zijn, maar ook uit meerdere woorden bestaan. Je mag dus spaties gebruiken.
zoekterm. term, meestal een woord maar soms ook een woordgroep of een tekenreeks, die iemand invoert in een computer, doorgaans via een zoekmachine, om iets te zoeken op internet.
Met andere woorden: semantische zoekwoorden liggen dus eigenlijk in het verlengde van de belangrijkste zoekterm. Deze woorden worden ook door (potentiële) klanten gebruikt wanneer zij hun zoekopdracht in Google intypen. Het gaat dus om woorden die vaak samen voorkomen of die iets met elkaar te maken hebben.
De keyword planner toont het maandelijks gemiddelde zoekvolume van de zoekterm, de concurrentie op het zoekwoord en de biedingen voor het zoekwoorden tijdens de veiling. De gewenste zoektermen kunnen worden aangevinkt en opgenomen worden in een plan.
Hoe werkt Google Ads? In een notendop maak je advertenties aan die worden vertoond, indien iemand zoekt op de door jou ingestelde zoekwoorden. De persoon klikt vervolgens dan op de advertentie en landt dan op jouw website en/of landingspagina. Google gebruikt hierbij een live veilingmodel.
Een sleutelwoord is in een programmeertaal een woord dat voor de compiler een vaste betekenis heeft. Enkele sleutelwoorden zijn: IF, ook UNLESS en TEST, voor voorwaardelijke uitvoering, vaak gevolgd door THEN en ELSE.
Een goede meta-omschrijving bestaat uit twee of drie zinnen en: is een samenvatting van wat ik op jouw webpagina kan lezen; bevat -ondanks dat het geen invloed op SEO heeft- je belangrijkste zoekterm; is maximaal 160 leestekens lang (maar houd liever 120 tot 150 leestekens aan);
Een uitsluitingszoekwoord is een zoekwoord dat voorkomt dat je advertentie wordt getoond aan gebruikers die zoeken naar een bepaald zoekwoord of woordgroep die niet relevant is voor jou advertentie binnen je google ads campagne. Uitsluitingszoekwoorden worden ook wel negatieve zoekwoorden genoemd.