Het gevaarte meet 400 x 61 meter en heeft een maximale diepgang van 16,5 meter. Opvallend is dat de eerste lichting Triple-E's van Maersk Line, die iets meer dan 18.000 TEU kunnen vervoeren, vrijwel dezelfde afmetingen heeft.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
De diepgang van een boot geeft weer hoe diep een boot in het water ligt. De diepgang is dus de afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt van de boot. De diepgang van een schip varieert samen met de belading ervan. Een zwaar beladen schip ligt dus dieper in het water.
De diepgang van een schip geeft aan hoe diep het vaartuig in het water ligt. Het is de afstand van de waterlijn loodrecht tot het laagste punt van het schip; het vlak of de kiel. De diepgang kan echter ook gebruikt worden om het gewicht van lading aan boord te bepalen.
Een binnenvaartschip is een vaartuig dat goederen vervoert over binnenwateren. Binnenwateren zijn bijvoorbeeld meren, kanalen en rivieren. Een binnenvaartschip vaart dus niet op zee, hiervoor is de constructie vaak te licht.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Weet waar je gaat varen, neem actuele waterkaarten en de almanak mee. Check eventuele stremmingen. Meer informatie in het Kenniscentrum: Reisvoorbereiding en op www.vaarweginformatie.nl. Ken de vaarregels en handel daarnaar.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Van alle handelsschepen zijn er ongeveer 5.500 gespecialiseerd in het vervoer van zeecontainers. Dat is nog steeds een indrukwekkend aantal, aangezien de grootste containerschepen geladen kunnen worden met ongeveer 24.000 twintig-voet equivalent units (TEU's).
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
De diepte van de Lek, plus nog wat extra informatie: Gegevens vaarweg ■Lengte: 62 kilometer ■Breedte: 180 tot 330 meter ■Diepte: NAP – 5,30 meter ■Kruisende vaarwegen: Amsterdam-Rijnkanaal, Merwedekanaal.
Reacties. Als je kijkt naar de doorvaarbaarheid van de Rijn, valt hij in de klasse VIc, zesbaksduwstelsel, en dat wil zeggen dat de diepte van de vaargeul voor de scheepvaart op tenminste 2.80 m. wordt gehouden.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.