Kentekens scannen Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Wij controleren álle 12 miljoen aangiftes die elk jaar bij ons binnenkomen. Controleren behoort namelijk tot onze kerntaak. Door dat zorgvuldig te doen, zorgen we ervoor dat we juist en volledig belastingen kunnen heffen. Bovendien waken we erover dat iedereen het juiste bedrag aan belasting betaalt.
De Belastingdienst houdt steekproeven. Ze kijkt dan of jouw registratie compleet is en voldoet aan de eisen. Het kan ook zijn dat de Belastingdienst jou vraagt om inzage in jouw agenda of e-mail, om zo te checken of jouw rittenregistratie klopt. Andere instrumenten zijn het controleren van de tankpasgegevens.
Wie deze loonheffing niet, niet op tijd of niet volledig indient, kan een boete krijgen van minimaal € 131,- (niet of niet op tijd ingediend) tot maximaal € 1.319,- (onjuist of onvolledig ingediend).
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald. De werknemer moet de rittenregistratie op ieder moment kunnen aanleveren als de deze wordt opgevraagd door de inspecteur van de Belastingdienst.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
Als u in een auto van de zaak minder dan 500 kilometer privé per jaar rijdt, kunt u via de Belastingdienst de “Verklaring geen privégebruik auto” tekenen.
Als blijkt dat een rittenregistratie niet klopt zal de fiscus bij de werkgever gaan naheffen en daar kunnen ook boetes bij komen kijken. Het is dus zaak dat de werknemer een sluitende rittenregistratie bijhoudt waardoor de werkgever niet te maken krijgt met de vervelende gevolgen als de registratie niet sluitend is.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
De Belastingdienst heeft de mogelijkheid om via steekproeven te controleren of zzp'ers aan de eisen van ondernemerschap voldoen. Nadat de Belastingdienst zichzelf heeft gemeld via de post, is het vervolgens aan jou om te bewijzen dat je jouw zaken op orde hebt.
De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.
Hebt u een brief gekregen over de reden van uw registratie en wilt u weten welke persoonsgegevens er nog meer van u in de FSV stonden? Dan kunt u een inzageverzoek doen: een verzoek om inzage in de persoonsgegevens die de Belastingdienst van u in de FSV heeft geregistreerd.
De Belastingdienst voert regelmatig controles uit op zakelijke administraties. Toch is de kans op een boekenonderzoek volgens cijfers van de Belastingdienst klein, met 0,4% voor kleine ondernemingen en 2,5% voor middelgrote ondernemingen.
Toch worden er ook nog steeds steekproeven gedaan. Volgens de cijfers uit 2018, is bij eenmanszaken en zzp'ers de kans op een controle van een inspecteur zo'n 0,4%.Voor grotere ondernemingen is de kans hierop zo'n 2,5%.
Bij een controle gaat de fiscus na of jij alles correct hebt aangegeven, geen fouten hebt gemaakt, en ook geen private onkosten in je boekhouding hebt ingeschreven. Nu zijn er kosten die heel duidelijk gelinkt zijn aan je bedrijf, terwijl de link voor andere uitgaven minder uitgesproken is.
Als uw medewerkers of u zelf een rittenregistratie moeten bijhouden, doe dit dan met een GPS rittenregistratiesysteem. Dit is een klein kastje dat in de auto wordt gemonteerd en alle ritten en kilometers vanzelf bijhoudt.
Verzuimboete privé rijden zakelijke auto
Dan krijg je een verzuimboete opgelegd. In 2022 is dat 80% van het wettelijk maximum van € 5.514. Ben je al eens eerder beboet voor privé rijden met een bedrijfsauto? Dan kan de boete voor privé rijden met een zakelijke auto flink oplopen tot het wettelijk maximum van € 5.514.
De werkgever dient de rittenregistratie te controleren, omdat hij in principe ook aansprakelijk is als deze later niet blijkt te kloppen.
Iedereen die in het bezit is van een in Nederland geldig rijbewijs, mag rijden in uw leaseauto. U moet hier echter wel toestemming voor hebben gegeven en u blijft zelf verantwoordelijk voor het voertuig.
Als u de auto van de onderneming ook privé gebruikt, bijvoorbeeld voor vakantieritten, boodschappen of familiebezoek, dan hebt u daar zelf voordeel van. Dit wordt het 'privégebruik van de auto van uw onderneming' genoemd. Voor dit privégebruik moet u een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming.
Je zorgt voor een rittenadministratie als je de bestelauto mee naar huis neemt en vult de 'Verklaring geen privégebruik auto' in. Je mag dan niet meer dan 500 kilometer privé rijden met de auto. Je vult de 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in.
Bijtelling berekenen als zzp'er
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar.
Bijtelling auto van de zaak
Koop je de auto als ZZP-er op naam van de zaak en rijd je daar in privé jaarlijks meer dan 500 kilometer mee? Je betaalt bijtelling. De bijtelling betaal je over de cataloguswaarde van de auto, op basis van de CO2-uitstoot en de datum waarop je die op kenteken liet zetten.
De hoofdregel is dat na vijf jaar het kortingspercentage vervalt en de bijtelling dus wordt verhoogd naar het standaard bijtellingstarief dat van toepassing was op het moment van aanschaf. Een auto die dus ooit voordelig was in de bijtelling, kan dan een bijtelling van 22% of 25% krijgen.