U kunt bouwafval en sloopafval zelf wegbrengen naar de milieustraat of het milieustation van uw gemeente. Het is ook mogelijk om een afvalcontainer te huren.
Bouw- en sloopafval wordt ingezameld in een gemengde afvalcontainer. Hier kunnen verschillende afvalstoffen samen worden ingezameld. Bijvoorbeeld puin, stenen, hout en metaal. Dit afval wordt in afvalcontainers van 3m3, 6m3, 10m3, 20m3 of zelfs 40m3 ingezameld.
Je kunt afvalzakken of puinzakken kopen bij de doe-het-zelfzaak en voor hoeveelheden tot 1,3 m3 kun je een bigbag of bulky bestellen en laten ophalen. Heb je heel veel puin en sloopafval, dan kun je beter een container huren.
Indien steen en puin onvervuild is, is dit dé afvalstroom voor het maken van funderingsmateriaal. Onder andere voor bouw en aanleg van nieuwe gebouwen en wegen. Na verwerking van het houtafval is het ”nieuwe” hout klaar voor de productie van spaanplaten of als houtpellets voor het gebruik in houtkachels.
In een puincontainer mag enkel en alleen schoon puin en steen. Wanneer er ander afval bijkomt wordt het automatisch een bouw- en sloopafvalcontainer en krijg je een naheffing. Het afval dat in een bouw- en sloopafvalcontainer mag is wat gevarieerder. Zo mag hier bijvoorbeeld ook hout en grofvuil bij.
wat hoort niet bij bouw- en sloopafval
parket. laminaat. tapijt/zeil.
Wat kost het? U kunt wit- en bruingoed gratis afgeven. Bedrijven mogen geen wit- en bruingoed naar de Milieustraat brengen. Zij moeten hun eigen afvoer regelen.
Waar kan je terecht met steenpuin? Zuiver steenpuin wordt apart ingezameld op het recyclagepark.
Uit veiligheidsoverwegingen accepteren wij geen contant geld op de milieustraat. U kunt alleen met uw pinpas betalen. De maximumsnelheid op de milieustraat is 15 kilometer per uur.
Wat gebeurt ermee? Schoon puin wordt gebroken en gezeefd. Afhankelijk van de grootte van het materiaal wordt het gebruikt in de weg- en waterbouw, bijvoorbeeld als verhardingsmateriaal, onder het wegdek en in geluidswallen, en als een van de hoofdbestanddelen bij de productie van beton en asfalt.
In het bouw- en sloopafval zitten veel materialen die hergebruikt kunnen worden. Zo kan hout worden hergebruikt door er spaanplaat van te maken. Van gerecycled kunststof worden nieuwe prullenbakken gemaakt en puin wordt in de wegenindustrie weer toegepast.
Dus bijvoorbeeld: een 4-zits bank kost € 25,- extra, een 5-zits bank kost € 50,- extra en een 6-zits kost € 75,- extra etc.
Gratis oude apparaten inleveren zonder iets te kopen
Bij veel grote winkels kunt u gratis kleine afgedankte apparaten inleveren, zonder dat u een nieuw apparaat koopt. Dit is de oud-voor-niets-regeling. Deze regel geldt alleen voor apparatuur van particulieren, niet voor bedrijven.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Handig als je liever niet teveel losgeld in huis hebt en rondslingerende bankbiljetten graag transformeert tot méér saldo op je rekening. Maar pas op: het is niet gratis. En je mag maar tot €10.000 per keer storten. Anders komt de Belastingdienst om de hoek kijken.
Gips is een afvalstroom die zoveel mogelijk apart van andere afvalstoffen ingezameld dient te worden, dit omdat het vermengen van gips in bouwafval sloopafval of puin kan leiden tot een afkeur van het materiaal vanwege de sulfaatvervuiling.
Als je de keuken gaat verbouwen of renoveren is het goed om rekening te houden met het afval dat vrij komt en de afvoer hiervan. Alle onderdelen van een keuken zoals het aanrecht, kastjes, fornuis, wasbak en inbouwapparatuur mogen in een bouwafval container of grofvuil container.
Kleine stukken mogen bij het restafval. Of geef het hout een tweede leven: er is een markt voor tweedehands hout. Schoon hout (zonder impregneermiddel, lijm, houtrot of schimmel) gaat naar de spaanplaatindustrie of wordt verbrand in afvalenergiecentrales. Geverfd of geïmpregneerd hout gaat naar de afvalverbranding.