Waar vroeger voornamelijk ouders en vrienden de meeste invloed hadden op het koopgedrag, blijkt dat influencers tegenwoordig hier de meeste invloed op hebben. 57% van de respondenten gaf aan dat zij producten eerder kopen op het moment dat hun favoriete influencer het aanprijst.
Rationele overwegingen, zoals de prijs, de kwaliteit en het gemak, oefenen allemaal invloed uit op het koopgedrag. Hetzelfde geldt voor irrationele factoren, zoals gevoelens en wensen. Aan de meeste aankoopbeslissingen ligt een combinatie van unieke mentale, emotionele en aan gedrag gerelateerde factoren ten grondslag.
Mensen hebben meer vertrouwen in influencers. Micro-influencers zijn het meest effectief om consumenten te overtuigen, zij zijn immers veelal expert in een bepaald gebied. Dat maakt deze micro-influencers een natuurlijke bron voor aanbevelingen. Deze vorm van marketing beïnvloedt Generatie Z en millenials het meest.
Grote invloed online koopgedrag
Bovendien blijkt 78% van de respondenten aan te geven dat social media invloed heeft op hun aankopen. Zodra een consument een product als favoriet heeft gemarkeerd online, dan zal 50% het product binnen een week kopen en 80% binnen drie weken.
De naam 'social' influencer is gekozen omdat ze kunnen beïnvloeden én hun publiek opbouwen via sociale media. De content die wordt gedeeld is divers: van sfeerfoto's, selfies, video's en memes tot nieuwsberichten en statistieken. Ze hebben veel volgers, soms onder een breed publiek of binnen een bepaalde subgroep.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Commercials hebben dus wel degelijk effect op het koopgedrag van mensen en op de omzet. Zonder reclame komt er niet meer koopbereidheid en stijgt de omzet van bedrijven dus ook niet. Reclame is voor een bedrijf dus heel belangrijk.
Veel informatie
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Influencer marketing is effectief, omdat influencers betrouwbaar zijn, het vaak efficiënter is dan andere vormen van advertising en het is een effectieve manier om het bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten.
Generatie Z en is geboren tussen 1995 en 2015. Deze tieners zijn vooral gevormd door de aanslagen van 9/11, de economische crisis rond 2008 en de aanslagen in onder andere Parijs in 2015. Daarnaast kunnen ze zich geen leven voorstellen zonder internet of sociale media.
Je wordt onder andere beïnvloed door: • je vrienden; wat je idolen zingen, doen en dragen; • je ouders en andere familieleden; • de manier waarop je naar bepaalde dingen hebt leren kijken; • hoe je bent opgevoed. Invloeden veranderen in de loop der jaren. Koopbehoeften, koopgedrag en koopkracht doen dat ook.
Creatieve reclame is het meest effectief
Een reclame die prijzen wint voor creativiteit blijkt elf keer effectiever te zijn dan andere reclame.
Hoe jonger de doelgroep, hoe simpeler en positiever we het spel/ de boodschap maken.” Enquêteonderzoek onder jongeren vertelt ons dat ongeveer 19 procent van de testpersonen zich altijd laat beïnvloeden door advertenties op social media en 34 procent zegt vaak beïnvloed te worden.
Reclame die een beroep doet op de verbeelding, of die de boodschap op een originele manier overbrengt, leidt tot de hoogste activiteit in het deel van het brein dat geassocieerd wordt met complexere cognitieve processen. Denk daarbij aan het vasthouden van de aandacht, het werkgeheugen en creatief denken.
Vooral influencers en modellen zijn hier schuldig aan. Al deze onrealistische representaties van het leven van influencers kunnen bij de volgers gevoelens van jaloezie opwekken en kunnen zo zorgen voor een negatieve impact op het zelfbeeld (Chae, 2017; Vogel et al., 2014).
Jongeren zijn erg beïnvloedbaar door hun sociale omgeving. Wanneer we een sociale kaart maken van de partijen die invloed hebben op sportende jongeren dan maken we onderscheid in ouders, trainers/coaches, mede-sporters en vrienden.
Zoals Internet Matters-ambassadeur en psycholoog Dr. Linda Papadopoulos adviseert, zijn er mogelijke negatieve effecten die influencers kunnen hebben op het zelfrespect, het lichaamsbeeld en het begrip van het 'echte leven' van een kind.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.