Definitie volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens luidt als volgt: "Parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen."
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Het hangt van de situatie af of u moet betalen voor parkeren. U moet in deze gevallen betalen voor parkeren: U stopt vrijwillig en laat het voertuig staan. U stopt even, bijvoorbeeld om te pinnen.
De wegcode geeft aan dat een voertuig als stilstaand wordt beschouwd als het niet langer dan nodig stopt om mensen te laten af/opstappen of voor te laden/lossen van goederen. Zodra u klaar bent met wat u bezig was, wordt uw voertuig als "geparkeerd" beschouwd.
Parkeren is verboden: In zones waar een parkeerverbod geldt of op plaatsen waar een verkeersbord aangeeft dat het verboden is om te parkeren, dit parkeerverbod geldt dan aan die zijde van de weg waar dit bord is geplaatst voor het gehele wegvak oftewel tot het volgende kruispunt. Binnen 5 meter van een kruispunt.
Wanneer is er sprake van gevaar of hinder bij parkeren? Een voertuig zodanig op de weg laten staan dat gevaar of hinder wordt of kan worden veroorzaakt of verkeer in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht. Daarbij kan het gaan om gevaar voor personen en goederen.
U parkeert 'fout', indien u uw voertuig parkeert in strijd met de wet. Of daarvan sprake is, hangt af van het wettelijk voorschrift en de omstandigheden van het geval.
Bij kruispunten, een kruising of splitsing van wegen mag tot op een afstand van 5 meter niet geparkeerd worden, in de bocht van een doorgaande weg mag dit in beginsel wel. Op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 is het echter een ieder verboden zich zo te gedragen dat een gevaar of hinder veroorzaakt kan worden.
Die auto mag er net zo lang staan als de eigenaar dat wil.
Aan een parkeerder moet een redelijke tijd worden gegeven om een kaartje te kunnen kopen. De rechtbank is van oordeel dat 5 minuten tussen het parkeren en het betalen, gelet op alle betalingshandelingen die verricht moeten worden, niet als onredelijk lang gezien kan worden.
Scanauto scant kenteken en controleert of parkeergeld betaald is. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto's van de situatie. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeer Register of parkeergeld betaald is.
Parkeerboetes per stad
De scanauto's zien alleen of een auto goed geparkeerd staat en of er betaald is, niet of iemand naar de parkeerautomaat loopt of aan het laden en lossen is. Bovendien zou in de software niet altijd goed te zien zijn of er een vergunning is.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal.
De wet zegt namelijk dat je minstens één meter afstand moet laten tussen jouw auto en de auto's die voor en achter je geparkeerd staan. Parkeren in een kleinere plaats is dus niet toegelaten.
8 uur binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren. Dit verbod geldt niet op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
Parkeren is wanneer een voertuig langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Mag je parkeren voor je eigen uitrit of garage? Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 is in artikel 24, lid 1b, is duidelijk. Het mag officieel niet. Toch zou het een oplossing kunnen zijn om de parkeercapaciteit in de wijk te vergroten.
U mag uw voertuig niet parkeren voor een inrit of een uitrit. Houd altijd rekening met ander verkeer als u parkeert. Parkeer niet (half) op de stoep. Als u een parkeerplek verlaat, laat dan het overige verkeer voorgaan.
Neem hierover dus telefonisch contact op met uw gemeente of meld het via hun website. Wij treden als politie alleen op als een verkeerd geparkeerde auto, motor of ander voertuig zó geparkeerd staat dat het gevaar oplevert voor anderen. Alleen in dat geval kunt u contact met ons opnemen via 0900-8844.
Voor de goede orde: een t-splitsing is gewoon een kruispunt. Hier gelden de regels dus ook. De zijden van de weg zijn oranje gemarkeerd. Het kruisingsvlak is rood weergegeven - dat vlak moet men vrijhouden.
U moet uw voertuig ten minste vijf meter van de kruising parkeren. Parkeer voor zover mogelijk aan de zijkant van de weg. Parkeer niet (half) op de stoep.
Als u uw voertuig parkeert op een plek waar dat niet mag, krijgt u een bekeuring. Vaak wordt uw auto dan ook weggesleept. De bekeuring voor verkeerd parkeren van een voertuig kost € 100. Voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is de hoogte van de boete € 400 in 2021.
U mag uw voertuig niet dubbel parkeren. Als een parkeergelegenheid voorzien van een parkeerbord ingedeeld is in parkeervakken, mag alleen binnen de vakken geparkeerd worden.
U kunt onder een boete uit komen, indien u later nog een geldig kaartje kunt overleggen. De bekeurde automobilist kan ook gewoon achteraf proberen een parkeerkaartje te bemachtigen van iemand anders. De automobilist kan vervolgens het kaartje laten zien, alsof hij deze zelf gekocht heeft.
Het is van belang om de aankomsttijd op de parkeerschijf juist in te stellen. Daarnaast mag je de parkeertijd niet verlengen door de aankomsttijd tussentijds te verschuiven zonder je auto te verplaatsen.