Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Cruise control
Geen probleem, maar probeer dan je snelheid zo constant mogelijk te houden. Het is beter om continue 120 of 130 km/u te rijden in plaats van veel korte acceleraties en remacties tussendoor, maar dat spreekt voor zich. Gebruik maken van cruise control kan een besparing van 4 tot 10% opleveren.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Rijd een constante snelheid en zeker niet te hard
Jazeker! Een constante snelheid rijden betekent minder remmen en minder gas geven. En dat is zuiniger rijden. Rijd ook niet te hard, want rond de 80 kilometer per uur rijd je met een verbrandingsmotor het zuinigst.
Wat blijkt: de verbrandingsmotor is bij een snelheid van 100 km/u gemiddeld 25 procent zuiniger ten opzichte van 130 km/u. Een snelheid van 120 km/u rijden in plaats van 130 km/u levert een brandstofreductie van gemiddeld 10 procent op.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.
1) Snelweg doorgaans zuiniger dan binnendoor
Om deze reden zul je, als je 100 km/h rijdt, op de snelweg het verst komen met een liter brandstof. Binnendoor rijd je meestal op tweebaanswegen, waar vaak de ene automobilist net wat harder rijdt dan de andere.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
Files en flessenhalzen
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Hoe werkt cruise control
De functie van cruise control is simpel: zorgen dat de auto met een constante snelheid blijft rijden. Om cruise control in te schakelen moet je eerst zorgen dat je de gewenste snelheid rijdt en vervolgens kun je de cruise control met een knop of hendel activeren.
Een lange autorit kan best wel vermoeiend zijn. Zeker met de wisselende maximumsnelheden moet u uw snelheid constant in de gaten houden. Een verkeersboete ligt zomaar op de mat. Door gebruik te maken van een Cruise Control, ook wel bekend als een snelheidsregelaar, kunt u zuinig en ontspannen autorijden.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus!
Intelligent rijgedrag maakt de auto tot een verbruiksmirakel
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.