Het motorblok is een 4S3V motor met distributieketting. 4S3V betekent 4 Stroke 3 Valves oftewel 4 Takt 3 Kleppen.
Wat betekent IGET eigenlijk? IGET staat voor Italian Green Experience Technology. Ze zijn bij Piaggio hard aan het blokken geweest om een vervanging te ontwikkelen voor de carburateur motorblokken. HEt resultaat waren de IGET motorblokken.
Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen. De kleppen worden op het juiste moment geopend en gesloten zodat ze niet tegen de zuiger aan kunnen komen.
Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus). Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid.
Zonder Malossi variateur is dat gemiddeld rond de 60kmh. Met nog een Malossi 15/55 vertanding zal de topsnelheid nog meer toenemen tot gemiddeld 70-75 ( verschilt per scooter en sommigen kunnen zelfs 75-80 rijden. Voor montage dient de 8MM pakking gemonteerd te worden.
De 80CC cilinderkit + 80CC ECU 4Takt 3V I-Get van Malossi is perfect voor de Vespa Sprint, Vespa Primavera, Piaggio ZIP en Piaggio Liberty Euro 4 modellen.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Wij hebben speciaal een opvoerpakket samengesteld voor de Piaggio Zip i-GET. Waarmee de scooter al een topsnelheid van 40 km/u haalt, met een veel snellere optrek. Als je de Zip nog sneller wil laten rijden is een andere ECU vereist.
Welke variorollen heb ik nodig in mijn scooter? De 7,5 gram originele variorollen van Piaggio/Vespa zijn aan te raden voor de beste afstelling bij een Piaggio Zip of Vespa Sprint/Primavera iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU, 80cc of begrenzer en Malossi variateur.
8,3 Gram rollen.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
4-takt buitenboordmotoren zijn duurder, zwaarder en vergen meer onderhoud dan 2-takt motoren. Daartegenover zijn 2-takt buitenboordmotoren minder milieuvriendelijk, minder zuinig en maken ze meer geluid.
Een hart heeft vier kleppen die zorgen dat het bloed in de juiste richting stroomt. De bloedsomloop is daarvan afhankelijk. Bij een normale bloedsomloop pompt de linkerhelft van het hart het bloed richting weefsels en organen en de rechterhelft richting longen.
U herkend een iget motor het eenvoudigst wanneer u geen kickstart pedaal heeft of bij het verwijderen van de helmbak ziet u i.p.v. een carburateur een injector. Een derde check is of de uitlaat voorzien is van een lamda sensor.
De NGK MR8BI-8 is een bougie welke wordt gebruikte bij Vespa / Gilera motorblokken met injectie, ook wel het nieuwe 'Euro 4' motorblok. Dit blok is een 4-takt blok met een 3 kleppen inlaat (3V) en wordt ook wel 'iGet' genoemd.
Uitlaat voor Piaggio 4-takt i-get (injectie) ook geschikt voor de Piaggio 4-takt carburateur versie. Deze uitlaat heeft Europese goedkeuring.
Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.
Vespa Sprint S E5 IGET Mat Grijs Scooter
Altijd het sportieve broertje onder de Vespa scooters geweest. Aan de strakke Vespa lijnen is gedacht maar in een sportief jasje gestoken. Een zeskant LED koplamp, LED achterlicht en sportief LCD display met rode achtergrondverlichting maken de Sprint lekker hedendaags.
Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op. > De cilinders vervangen, de cilinder bepaald de toevoer van de brandstof.
Opgevoerde scooter en de verzekering
Een brommer mag niet harder rijden dan 45 km/uur. Als je alsnog de brommer opvoert, zodat het sneller kan rijden dan deze bovengrens, zal de verzekeraar geen dekking verlenen als je een ongeval veroorzaakt of schade rijdt.
Bij het verhogen van de snelheid van je Piaggio Zip (45 km/p) is het essentieel om ervoor te zorgen dat de motor voldoende zuurstof ontvangt.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller.
Ja, dit kan PowerSeal.Echter moet er wel een overmaat zuiger beschikbaar zijn.
De Malossi vertanding is een accessoire dat de prestaties van de Piaggio Zip scooter kan verbeteren. Het kan zorgen voor betere acceleratie, hogere topsnelheid, betere trekkracht en is gemaakt van hoogwaardige materialen voor duurzaamheid en betrouwbaarheid.