De apex is het diepste punt van de lijn door midden van een bocht. Dit punt is vaak, maar niet altijd, het geometrische middelpunt van de bocht. Het raken van de apex zorgt dat de racewagen een optimale lijn neemt en handhaaft de hoogste snelheid. Vaak komt dit in de buurt van het kleinste deel van een bocht.
APAX dakbedekking is een relatief nieuw dakbedekkingssysteem dat beschikt over een aantal mooie eigenschappen. Ook in de bouw wordt er steeds meer gebruik gemaakt van milieuvriendelijke materialen die op een veilige manier verwerkt worden. APAX dakbedekking is hier een goed voorbeeld van.
Het pit window is de ideale periode waarbinnen een coureur een pitstop kan maken. Dit is afhankelijk van de staat van de banden. Voorafgaand aan een race maakt een team een inschatting van de verwachte levensduur van de bandencompounds.
Race pace is niets anders de snelheid (pace) van een auto of coureur tijdens de race. Je kan het dus gewoon racesnelheid noemen. Race pace is een tempo dat de coureurs in racesituatie kunnen aanhouden, afhankelijk van de staat van de banden, op welke banden ze rijden en de hoeveelheid brandstof die ze aan boord hebben.
Een bekende term in de Formule 1 is de 'undercut': dit houdt in dat je eerder naar de pits gaat voor nieuwe banden dan de coureur voor je. Op nieuwe banden kan je harder rijden en dus win je tijd ten opzichte van coureurs die nog geen nieuwe banden hebben.
Een stint is het aantal rondes dat een coureur binnen een bepaalde periode rijdt, bijvoorbeeld de rondes tussen of voor een pitstop. De coureurs moeten tijdens de race binnen deze witte belijning op de baan blijven.
Een paarse sectortijd betekent namelijk dat niemand anders zo snel gegaan op dit deel van het circuit. Zet je paarse sectortijden neer, dan ben je vrijwel zeker op weg naar pole-position.
Het salaris van een normale F1 monteur is tussen de 30.000 en 60.000 euro per maand. Het salaris van een F1 monteur in de pit crew kan oplopen tot 25.000 euro per maand. Dit bedrag is exclusief eventuele bonussen.
De rode (zacht), gele (medium) en witte (hard) zijn geschikt voor droge weersomstandigheden. Hoe zachter de band, hoe meer grip een coureur op het wegdek heeft. Daar staat wel tegenover dat zachte banden sneller slijten dan harde banden. Mede hierdoor zijn er meerdere bandenwissels tijdens een Formule 1-wedstrijd.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Het is een term die al sinds eind jaren zeventig in de autosport gebruikt wordt om aan te geven dat auto's met grondeffect – aero-foefjes die maken dat ze zich naar de grond zuigen in plaats van ernaartoe te worden gedrukt – beginnen te stuiteren op het rechte stuk.
De beweegbare achtervleugel (Engels: driver adjustable bodywork), algemeen bekend als drag reduction system (DRS), is een autosporttechnologie gericht op het verminderen van de luchtweerstand om het inhalen verder te bevorderen in de Formule 1.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het team minder dan die 3.65 seconden erover doet, kan het winst maken op de concurrent. Dit is van alle 314 pitstops in het 2020-seizoen.
Het linkerventrikel vormt de laterale begrenzing van het hart; de onderzijde daarvan wordt de apex genoemd.
An apex predator, also known as a top predator, is a predator at the top of a food chain, without natural predators of its own.
De out lap is de eerste ronde die een coureur rijdt nadat hij de pitstraat verlaat. Bijvoorbeeld na een pitstop tijdens de race, of als de coureur uit de garage wegrijdt tijdens de kwalificatie. Tijdens een race wordt deze ronde net als de rest van de ronden zo snel mogelijk verreden.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200. Gevolgd door de bandenwisselaars met €2100.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.
De WITTE VLAG signaleert een langzaam rijdend voertuig op de baan (ambulance of sleepwagen). Een ZWARTE VLAG MET ORANJE CIRCLE en rijdersnummer wordt gebruikt om deze rijder te informeren dat zijn wagen mechanische problemen heeft en onmiddellijk de piste moet verlaten en zich naar de pits moet begeven.
Deze witte vlag wordt gezwaaid om ongelukken te vermijden. Er ligt olie of water op de baan. Vlag wordt getoond: het wegdek is glad en gevaarlijk. Een coureur wordt wegens onsportief gedrag gewaarschuwd.