Heeft een elektrische auto altijd een automaat? - Auto Hoogenboom. Ja, een elektrische auto heeft geen versnellingen.Het is altijd automaat. Bij een “gewone” auto voelt u bij automatisch schakelen vaak nog de tussenstappen, bij elektrisch niet.
Een automaat wordt ook wel een elektrisch voertuig met automatische versnellingsbak genoemd of met automatische transmissie. Het woord zegt het al: je hoeft niet met de hand te schakelen.
Voor een elektromotor maakt het niet uit of hij langzaam of juist snel draait, hij levert altijd evenveel kracht. Daarom heeft een elektrische auto geen versnellingsbak nodig. Je hoeft dus niet te schakelen in een elektrische auto, en feitelijk is er ook geen sprake van een automaat.
Hoe werkt automaat rijden? Een automaat heeft geen handgeschakelde versnellingsbak, maar werkt met een automatisch schakelsysteem. Door middel van dit schakelsysteem wisselt de auto tijdens het rijden automatisch tussen de verschillende versnellingen.
Automaat rijden uitleg
Om de auto te kunnen starten moet het rempedaal worden ingedrukt, vervolgens kan de bedieningshendel van de parkeerstand (P) in de rijden stand (D) worden gezet. Wanneer je achteruit moet rijden zet je de bedieningshendel in de achteruit stand (R).
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Iedereen die begint met autorijden, leert dit in een handgeschakelde lesauto. Na het behalen van je rijbewijs kan je ervoor kiezen om te rijden in een automaat. Dit heeft verschillende voordelen. Zo vinden veel mensen die in een automaat rijden deze makkelijker te bedienen.
Bij automaat rijden wordt de versnellingsbak automatisch bedient. Bij het rijden in een automaat schakelt de auto automatisch door naar een volgende versnelling zodra jij het tempo verhoogt. Iets wat je normaliter handmatig zou doen.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
Omdat een elektromotor in staat is om zijn maximale koppel reeds vanaf stilstand te produceren en over het gehele toerenbereik een hoog vermogen te leveren, is de noodzaak voor een transmissie met meerdere versnellingen in de meeste gevallen afwezig.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Het is geen grap: Toyota gaat elektrische auto's een handgeschakelde versnellingsbak geven. Je kunt je EV als optie laten voorzien van een versnellingspook en koppeling, waarna een nieuw systeem de rijervaring van een benzineauto nabootst.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Het verschil tussen een zekering en een automaat is eenvoudig: wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet ze worden vervangen. Een automaat onderbreekt de stroom, maar kan opnieuw worden ingeschakeld wanneer de oorzaak is verholpen.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft.
Schakel niet in P tijdens het rijden
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen. Dit de versnellingsbak zou blokkeren en daarom zou beschadigen.
Voor- en nadelen automaat
Een automaat heeft meer aantal voordelen ten opzichte van een schakelauto. Zo is het autorijden voor sommige mensen prettiger en kun je meer ontspannen rijden tijdens de files. Ook heb je geen last van de hellingproef, omdat de auto automatisch rijdt bij het loslaten van de rem.
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten.De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet.
Hellingproef met een automaat
Als je de rem loslaat in een automaat, gaat de auto namelijk vanzelf rollen. Ook op een helling. Je hoeft dan simpelweg gas bij te geven en weg te rijden. Let altijd wel op of je veilig kunt wegrijden.
P vervangt de handrem
Dan schakel je de P-stand in en zet je de motor uit. Het is ontzettend belangrijk dat je je auto nooit geparkeerd laat staan in de N-stand, maar altijd de P-stand gebruikt. De P-stand blokkeert namelijk de versnellingsbak en vervangt in feite de handrem die je bij handgeschakelde auto's ziet.