In grote lijnen moet je het volgende betalen om je auto te importeren in Spanje: de invoer/registratie belasting: +/- 100 euro. de wegenbelasting (jaarlijks): +/- 120 euro. de auto-inspectie: +/- 110 euro.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
De gemeentelijke wegenbelasting: Bij je gemeente (ayuntamiento) betaal je jaarlijks de wegenbelasting. De wegenbelasting hangt af van het voertuig en van de gemeente. Je betaalt de belasting telkens voor het komende jaar. De inschrijvingstaks: Deze betaal je maar één keer.
Een van de belangrijkste voordelen van het kopen van een auto in Spanje is dat de prijzen meestal lager zijn dan in andere Europese landen. Dit komt omdat de Spaanse automarkt erg competitief is en er veel dealers zijn die met elkaar concurreren.
U kunt resident worden in Spanje als u aan kunt tonen dat u langer dan 183 dagen per kalenderjaar in Spanje verblijft. U dient zich in Nederland uit te schrijven en zult in principe in Spanje belasting betalen. U wordt fiscaal ingezetene in Spanje.
Bent u met uw auto met Nederlands kenteken naar het buitenland verhuisd? Dan moet u uw auto uitschrijven uit Nederland. Als u geen exportbewijs nodig heeft, kan dat online. Als u wel een exportbewijs nodig heeft, moet u naar Nederland gaan om de auto te exporteren.
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Auto importeren van buiten Europa
Voordat het voertuig het havendepot mag verlaten, moet u invoerrechten en btw betalen. Bij een personenauto is dit 10% van het aankoopbedrag met daarbij opgeteld 21% van de invoerrechten plus transportkosten.
Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten. Reken op 0 tot 17% invoerrechten.
Om een auto te kunnen kopen in Spanje dient u in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs, het Certificado de registro de ciudadano de la unión (NIE-nummer/het groene A4-tje) en u dient aan te tonen ingeschreven te staan in uw woonplaats.
Wettelijk gezien mag je maximaal zes maanden met een in het buitenland geregistreerde auto in Spanje rijden. Als je de auto daar langer houdt, moet je deze officieel opnieuw registreren als een Spaanse auto.
De Inspección Técnica del Vehículo, kortweg ITV, is de autokeuring of automobielinspectie in Spanje. Deze is natuurlijk verplicht voor alle motorvoertuigen.
Dat is vooral afhankelijk van de hoogte van de uitkeringen. De tarieven in Spanje lijken op de tarieven in Nederland (tussen 24% - 43%). Als u minder verdient dan € 8.000 hoeft u in Spanje geen belasting te betalen, soms is dit zelfs € 21.000.
U kunt uw auto ook bij keuringsstations in België en Spanje laten keuren.
Een autoverzekering is ook in Spanje verplicht. Alleen heeft men in Spanje andere voorwaarden dan je waarschijnlijk gewend bent. Zo zitten er veel verschillen in dekkingen en premies vergeleken met Nederland en België. “In Spanje is het verzekeren wel voordeliger, maar betaald men de premie voor een heel jaar”.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.