Voorrang. Op een kruising moet je voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven. Trams en lijnbussen hebben altijd voorrang.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
Een strada statale (SS) is een weg van "nationaal belang" in het beheer van de nationale overheid van Italië. De afkorting is SS. De strade statali worden onderhouden door de ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade), de nationale wegbeheerder van Italië. Er zijn ongeveer 18.000 kilometer strade statali.
Het is namelijk verboden dat je op je winterbanden door Italië rijdt. Het gaat hierbij om winterbanden met de letter L (120 km/u), M (130 km/u), N (140 km/u), P (150 km/u) en Q (160 km/u). Met deze banden mag je tussen 16 mei en 14 oktober dus niet in Italië rijden.
Rechts rijden. Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht. Dagrijlichten altijd verplicht op de snelweg en buiten de bebouwde kom.
De limiti di velocità, maximumsnelheid, op de autostrada is 130 km per uur. Bij regen kan de snelheid worden bijgesteld naar 110 km per uur.
Snelheidsovertreding. Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 41. Overschrijding van 11 tot 40 km/h: vanaf € 175. Overschrijding van 40 tot 60 km/h: vanaf € 532 en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.
Witte strepen duiden aan dat parkeren gratis is. Gele strepen betekenen gereserveerd parkeren, en blauwe lijnen betekenen betaald parkeren.
In Italië zijn de brandstofprijzen bij tankstations die niet langs de auto(snel)weg liggen, aanzienlijk lager dan bij tankstations direct langs de auto(snel)weg. Bij een pomp met zelfbediening (fai da te/self service) is brandstof meestal goedkoper dan bij een pomp met bediening (servito).
De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Italië is een flink stuk rijden. Vanuit Utrecht is het al snel 1.000 kilometer naar Milaan, Rome bereik je pas na 1.700 kilometer. Ook rijd je over heuvels en door bergen, iets wat in Nederland niet snel gebeurt. En dan rijd je vaak ook in de zomerperiode met flink wat hitte.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
De snelste route naar Toscane, Florence en Pisa (West-Italië) gaat via Zwitserland. Ook wanneer je naar Lago Maggiore, het Comomeer of Milaan wilt, is dat de beste route. Naar de Adriatische kust of alles ten Oosten van het Gardameer, rij je het beste naar Italië via Oostenrijk.
Het probleem is alleen dat het kompas van de Italianen altijd stuk is. Daarom rijden Italianen bijvoorbeeld nooit binnen de lijntjes van de rijbaan, maar allemaal midden op de weg. Het is tevens de reden dat ze bellen in het verkeer, geen veiligheidsgordels dragen en nooit in hun spiegels kijken.
Wel goed om te weten: blauwe lijnen om een parkeervak betekent dat je moet betalen voor je parkeerplaats, witte lijnen betekent dat je er gratis kunt parkeren. Ga je naar een grotere stad, zoals Siena, Pisa of Florence, let dan goed op, want de meeste stadscentra in Italië zijn autoluw.
Blauwe, witte en gele vakken
In de vakken met gele belijning mag je absoluut niet parkeren. Doe dit ook echt niet, want de kans bestaat dat je auto anders wordt weggesleept. In de vakken met blauwe lijnen is het betaald parkeren.
ZTL: zona a traffico limitato. Veel Italiaanse steden hebben een milieuzone ingesteld, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL). In de meeste steden strekt de ZTL zich uit over het centrum en de historische binnenstad. Alleen vergunninghouders mogen een ZTL in, ander verkeer alleen op bepaalde tijden.
De Tutor staat, dankzij de installatie van de sensoren en camera's met portals, de detectie van de gemiddelde snelheid langs de snelweg routes van verschillende lengtes, meestal tussen 10 en 25 km.
Flitsapparatuur in Italië
De politie moet mobiele radarcontroles maar ook vaste flitspalen van tevoren aangeven. Maximaal vier kilometer voorafgaand aan de controle moet een bord staan en ook de mobiele camera moet goed te zien zijn.
Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard.
Vrijwel alle autosnelwegen in Italië zijn tolwegen. Alleen het stuk A2 tussen Salerno en Reggio di Calabria is tolvrij, net als de snelwegen op het eiland Sicilië. Maar niet alleen op snelwegen wordt tol geheven, ook bij tunnels kun je met het betalen van tol te maken krijgen.
Wat is de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol in Italië? Het is vanaf je 18e toegestaan om alcohol te drinken in Italië.