Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.
Kortom: wil je nog genieten van de 100% fiscale voordelen van een hybride wagen, dan bestel je best voor 1 januari 2023. Overweeg je de aankoop van een bedrijfswagen die rijdt op fossiele brandstoffen (dit geldt ook voor plug-in hybrides), dan bestel je die beter voor 1 juli 2023.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Officieel: vanaf 2035 is het gedaan met nieuwe auto's met verbrandingsmotoren en hybrides. Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride auto kan tot wel 55% minder benzine verbruiken dan een volledige benzineauto. Wat echter het werkelijk verbruik van een hybride auto is, verschilt per type hybride en is daarnaast natuurlijk afhankelijk van het gebruik van de auto.
Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt. Met ingang van 1 januari 2023 wordt er voor elke auto die één of meer gram CO2 per kilometer uitstoot een iets hogere vaste voet van 400 euro gerekend.
Het kopen van een gebruikte hybride occasion kan een verstandige keuze zijn, aangezien hybride auto's over het algemeen betrouwbaar zijn en de technologie al ver ontwikkeld is. Er zijn nauwelijks problemen met hybride auto's en de betrouwbaarheid is hoog.
Meer BPM
Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een CO2-uitstoot van 1 gram per kilometer of meer, moet je in 2023 400 euro betalen als vast BPM-tarief. Voor dieselauto's geldt een extra toeslag als zijn 73 gram CO2 per kilometer of meer uitstoten. Deze toeslag bedraagt 94,30 per gram CO2.
Gezien hybride ook een lagere benzineprijs heeft maar waarschijnlijk een hogere energieprijs, zal het maandelijks bedrag aan brandstof/elektriciteit gelijk, of zelf iets hoger zijn. De conclusie voor vandaag de dag is dus dat benzine rijden goedkoper is dan hybride rijden.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.
Veel mensen verwachten dat er bij dergelijke auto's regelmatig nieuwe batterijen in moeten, als sprak men van een huishoudelijk apparaat met oplaadbare batterijen. Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Uit een studie van meer dan 7.000 verschillende auto's blijkt dat nieuwe elektrische en hybride voertuigen gemiddeld 47 procent van hun marktwaarde behouden.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Nadelen van hybride auto's
zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een 'normale' auto. ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
Kun je met een hybride auto lange afstanden rijden? Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij.