Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
Een goede leider heeft een groter doel en een duidelijke visie waar hij of zij met zijn team heen gaat. Hij of zij zorgt ervoor dat alle teamleden daarin hun individuele rol pakken, en hun ego opzij zetten voor het verwezenlijken van dit grotere doel. Dit doe je als goede leidinggevende zelf ook.
De vier leiderschapsstijlen volgens Hersey en Blanchard
Ken Blanchard hield het redelijk compact met vier stijlen: sturend, coachend, steunend en delegerend. Welke stijl passend zou zijn, is volgens hem afhankelijk van hoe competent medewerkers zijn in de uit te voeren taken.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Leidinggevenden hebben namelijk nog meer verantwoordelijkheden dan teamleiders en overzien vaak meerdere teams. Teamleiders moeten één bepaald team aansturen, wat op verschillende afdelingen in het bedrijf het geval kan zijn.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Voorbeelden zijn zelfvertrouwen, moed, inlevingsvermogen, stressbestendigheid, energie hebben, doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en afspraken nakomen. Ontwikkeling. Deze competentie zegt veel over jouw (professionele) ambities en heeft alles te maken met zelfontwikkeling en kennis.
Hard skills zijn functiegerelateerde vaardigheden die voortvloeien uit opleidingen, trainingen of cursussen. Denk daarbij aan boekhouding, grafische vormgeving, tekstschrijven en data-analyse.
wat zijn competenties? Competenties zijn al jouw vaardigheden en kwaliteiten om goed te functioneren op werk. Dit zijn dus de onderdelen waar je goed in bent, waarmee je je onderscheidt en waarmee je kan aantonen dat je geschikt bent voor een bepaalde functie.
Wat zijn competenties? Competenties zijn persoonlijke eigenschappen of kwaliteiten die te leren en ontwikkelen zijn mits jouw karakter dat toestaat en aangevuld met persoonlijkheid, intelligentie en motivatie. Het woord 'competentie' betekent letterlijk 'vaardig zijn in iets'.
Eigenschappen zijn kenmerken die je karakter beschrijven. Vaardigheden zijn taken en activiteiten die je nodig hebt om een functie goed uit te kunnen voeren. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheid en talent.