Bij verkoop via een verkoopmakelaar zorgt de notaris voor drie aktes: de akte van levering, de hypotheekakte en de akte van royement (als de verkoper de woning met een hypotheek gefinancierd had).
7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.
Afhankelijk van de manier waarop jouw woning wordt verkocht, kan de verkoop zelf kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen. In het geval van een openbare verkoop kan deze commissie zelfs oplopen tot 15%.
Het energielabel is verplicht bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen en appartementen. Bij sommige woningen of bijzondere gebouwen is een energielabel niet verplicht. Bijvoorbeeld bij een beschermd monument of fabriekshal.
De makelaar is verplicht jouw bod door te geven aan de verkoper. De meeste makelaars sturen je een bevestiging van jouw bod. Dit is niet altijd het geval.
De verkoper kan afzien van de verkoop. De rechtbank beslist of de verkoper een gegronde reden heeft om de verkoop te annuleren. Wanneer dat niet het geval blijkt te zijn, kan de rechtbank de verkoper dwingen tot verkoop. Anders moet de verkoper bij ontbinden van het compromis een schadevergoeding betalen aan de koper.
Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.
Neem legitimatie mee (ID-kaart, rijbewijs of paspoort). De notaris moet namelijk weten wie hij of zij voor zich heeft.
Kosten van de notaris zelf
Het loont dus om notarissen te vergelijken. Voor het opmaken van de hypotheekakte vraagt een notaris meestal minimaal € 500 maar dit kan ook oplopen tot € 1.000 of meer. Voor de leveringsakte rekent de notaris ongeveer hetzelfde bedrag. Dus je bent al gauw € 1.000 tot € 2.000 hieraan kwijt.
Bij een verkoop uit de hand stelt de eigenaar van een onroerend goed zijn eigendom te koop aan een vraagprijs, die hij vooraf heeft bepaald. Hij maakt publiciteit voor de verkoop via de krant, via een notaris of een makelaar. Zodra een koper opdaagt wordt een verkoopsovereenkomst opgesteld tussen verkoper en koper.
De eerste verkoopmedewerker is de allround medewerker die inzetbaar is bij het bedienen, verkopen en afrekenen van toegewezen artikelgroepen.Daarnaast is hij inzetbaar voor het verzorgen (vullen en presenteren) van de toegewezen artikelgroepen.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
In principe ontvang je het geld van de notaris binnen enkele dagen na het passeren van je huis (de juridische levering). Na ondertekening moet de notaris nog een aantal controles uitvoeren, voordat het geld overgemaakt kan worden.
Makelaars van de drie grootste brancheverenigingen NVM, VBO en VastgoedPro werken sinds 1 januari 2023 met een digitaal biedlogboek. Kandidaat-kopers en verkopers kunnen hierin achteraf bekijken welke biedingen op een huis zijn gedaan. Deze transparantie geeft meer zekerheid dat het biedproces eerlijk verloopt.
Tips van Makelaarsland
Gemiddeld zit er anderhalve week tussen het maken van de mondelinge deal en het tekenen van het voorlopig koopcontract. Zorg er voor dat dit proces versneld wordt. Laat in je bieding meenemen dat het je wens is om zo snel mogelijk, bijvoorbeeld binnen 48 uur het koopcontract te tekenen.
Als eigenaar moet u bij de verkoop of verhuur van uw woning een geldig energielabel hebben en beschikbaar stellen aan de koper of huurder. Dit geldt ook als u een huis laat bouwen. Heeft u geen geldig energielabel? Dan kunt u een boete krijgen.
Aan het aanvragen en verkrijgen van een definitief energielabel zijn kosten verbonden. Deze kosten moeten worden voldaan door de eigenaar van de woning / de verkoper van de woning.
Vanaf 1 januari 2021 gaat de aanvraag van het energielabel niet meer digitaal, maar moet je een afspraak maken met een gecertificeerde energieadviseur. De adviseur komt langs en inspecteert de woning.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het aflossen van een krediet.
De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.