Welke documenten bij verkoop huis?

Checklist: Benodigde documenten bij de verkoop van uw woning
  • Kopie legitimatiebewijs van alle eigenaren van de woning.
  • Akte van levering.
  • WOZ Beschikking en andere gemeentelijke aanslagen.
  • Energieprestatiecertificaat.
  • Documenten van de Vereniging van Eigenaren.
  • Ingevulde VvE vragenlijst.
  • Ingevulde lijst van roerende zaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rivamakelaars.nl

Welke documenten heb je nodig om een woning te verkopen?

Documenten en attesten die nodig zijn bij een verkoop
  • Het bodemattest. ...
  • Het stedenbouwkundig uittreksel. ...
  • Het postinterventiedossier. ...
  • Keuring elektrische installatie. ...
  • Het Energieprestatiecertificaat (EPC) ...
  • Het asbestattest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.be

Welke documenten heeft notaris nodig bij verkoop huis?

Bij verkoop via een verkoopmakelaar zorgt de notaris voor drie aktes: de akte van levering, de hypotheekakte en de akte van royement (als de verkoper de woning met een hypotheek gefinancierd had).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op funda.nl

Welke verplichtingen heeft de verkoper?

7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op viajuridica.nl

Wat moet je zelf regelen bij verkoop huis?

Checklist huis verkopen: een stappenplan
  1. Een goede makelaar vinden.
  2. Vraagprijs bepalen.
  3. Definitief energielabel aanvragen.
  4. Huis verkoopklaar maken.
  5. Verkoopbord regelen.
  6. Promotiemateriaal ontwikkelen.
  7. Advertenties plaatsen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op makelaarkosten.nl

18 APRIL 2023 - OPENBARE VERGADERING VAN DE NATIONALE ASSEMBLEE

32 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de kosten bij het verkopen van een huis?

Afhankelijk van de manier waarop jouw woning wordt verkocht, kan de verkoop zelf kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen. In het geval van een openbare verkoop kan deze commissie zelfs oplopen tot 15%.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.immoweb.be

Is een energielabel verplicht bij verkoop?

Het energielabel is verplicht bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen en appartementen. Bij sommige woningen of bijzondere gebouwen is een energielabel niet verplicht. Bijvoorbeeld bij een beschermd monument of fabriekshal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is een makelaar verplicht een bod door te geven aan verkoper?

De makelaar is verplicht jouw bod door te geven aan de verkoper. De meeste makelaars sturen je een bevestiging van jouw bod. Dit is niet altijd het geval.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hrmakelaars.nl

Hoe herken je een goede verkoper?

Succesvolle verkopers daarentegen hebben de volgende eigenschappen:
  • Ze luisteren meer dan ze praten.
  • Ze vragen meer dan ze zeggen.
  • Ze stellen de juiste vragen op het juiste moment.
  • Ze werken planmatig vanuit doelen.
  • Ze bereiden zich voor op elk gesprek.
  • Ze werken in elk gesprek met een agenda.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op isatraining.nl

Kan een verkoper zich nog bedenken?

De verkoper kan afzien van de verkoop. De rechtbank beslist of de verkoper een gegronde reden heeft om de verkoop te annuleren. Wanneer dat niet het geval blijkt te zijn, kan de rechtbank de verkoper dwingen tot verkoop. Anders moet de verkoper bij ontbinden van het compromis een schadevergoeding betalen aan de koper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op oximo.be

Hoe lang duurt het voordat de notaris geld overmaakt?

Dit is meestal één of twee werkdagen na het passeren van de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte. Bij de betaling is de notaris gebonden aan wet- en regelgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uwnotaris.nl

Welke documenten meenemen naar notaris?

Neem legitimatie mee (ID-kaart, rijbewijs of paspoort). De notaris moet namelijk weten wie hij of zij voor zich heeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.nl

Wat moet je betalen bij de notaris?

Kosten van de notaris zelf

Het loont dus om notarissen te vergelijken. Voor het opmaken van de hypotheekakte vraagt een notaris meestal minimaal € 500 maar dit kan ook oplopen tot € 1.000 of meer. Voor de leveringsakte rekent de notaris ongeveer hetzelfde bedrag. Dus je bent al gauw € 1.000 tot € 2.000 hieraan kwijt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bieb.knab.nl

Hoe verkoop ik mijn huis uit de hand?

Bij een verkoop uit de hand stelt de eigenaar van een onroerend goed zijn eigendom te koop aan een vraagprijs, die hij vooraf heeft bepaald. Hij maakt publiciteit voor de verkoop via de krant, via een notaris of een makelaar. Zodra een koper opdaagt wordt een verkoopsovereenkomst opgesteld tussen verkoper en koper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dehuisopkoper.be

Welke vragen stellen bij verkoop?

Behoefte gerelateerde vragen
  • Wat moet er veranderen om je doel te halen?
  • Wat heb je dan precies nodig?
  • Wat kan ik voor jou doen om die behoeften te vervullen?
  • Waarmee kunnen wij jou helpen om de omzet te vergroten?
  • Waarmee kunnen wij helpen om meer klanten te vinden?
  • Waarmee kunnen wij helpen om kosten te verlagen?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op salesgids.com

Wat zijn de taken van een eerste verkoper?

De eerste verkoopmedewerker is de allround medewerker die inzetbaar is bij het bedienen, verkopen en afrekenen van toegewezen artikelgroepen.Daarnaast is hij inzetbaar voor het verzorgen (vullen en presenteren) van de toegewezen artikelgroepen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op supermarkt.nl

Hoe ziet een goed verkoopgesprek eruit?

Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op frankwatching.com

Hoe lang duurt het voordat je je geld krijgt na verkoop huis?

In principe ontvang je het geld van de notaris binnen enkele dagen na het passeren van je huis (de juridische levering). Na ondertekening moet de notaris nog een aantal controles uitvoeren, voordat het geld overgemaakt kan worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op makelaar-westfriesland.nl

Kunnen makelaars biedingen inzien?

Makelaars van de drie grootste brancheverenigingen NVM, VBO en VastgoedPro werken sinds 1 januari 2023 met een digitaal biedlogboek. Kandidaat-kopers en verkopers kunnen hierin achteraf bekijken welke biedingen op een huis zijn gedaan. Deze transparantie geeft meer zekerheid dat het biedproces eerlijk verloopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op funda.nl

Hoe lang tussen bod en koopcontract?

Tips van Makelaarsland

Gemiddeld zit er anderhalve week tussen het maken van de mondelinge deal en het tekenen van het voorlopig koopcontract. Zorg er voor dat dit proces versneld wordt. Laat in je bieding meenemen dat het je wens is om zo snel mogelijk, bijvoorbeeld binnen 48 uur het koopcontract te tekenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op makelaarsland.nl

Kan ik mijn huis verkopen zonder energielabel?

Als eigenaar moet u bij de verkoop of verhuur van uw woning een geldig energielabel hebben en beschikbaar stellen aan de koper of huurder. Dit geldt ook als u een huis laat bouwen. Heeft u geen geldig energielabel? Dan kunt u een boete krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wie betaalt kosten energielabel?

Aan het aanvragen en verkrijgen van een definitief energielabel zijn kosten verbonden. Deze kosten moeten worden voldaan door de eigenaar van de woning / de verkoper van de woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op aanvragen-energielabel.nl

Kan makelaar energielabel aanvragen?

Vanaf 1 januari 2021 gaat de aanvraag van het energielabel niet meer digitaal, maar moet je een afspraak maken met een gecertificeerde energieadviseur. De adviseur komt langs en inspecteert de woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nvm.nl

Wie betaalt de notariskosten bij verkoop?

De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen. Denk aan de kosten voor het doorhalen van uw hypotheek of het aflossen van een krediet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.nl

Heb ik notariskosten bij verkoop huis?

De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op drenthmakelaars.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Hoe lang duurt RSI?