In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
"Relschoppers steken vaak auto's in brand om te ageren tegen het establishment. De auto staat symbool voor burgerlijkheid. Dus door auto's kapot te maken laat je mooi zien dat je daartegen strijdt. Daarnaast zorgt een autobrand vaak voor een indrukwekkend schouwspel, vanwege de brandstof die erin zit."
Kortsluiting ontstaat wanneer één of meer elektrische draden elkaar raken. Dat kan zijn als gevolg van een kapot apparaat of een beschadigde kabel. Natuurlijk zijn deze stroomdraden meestal voorzien van een isolatielaag, maar deze kan beschadigd raken door water, warmte, stof of andere zaken.
Voor elektrische auto's geldt hetzelfde. Ook hier is de kans klein dat ze in brand vliegen. Volgens cijfers van de veiligheidsregio's moest de brandweer in 2021 65 keer uitrukken voor een brand met een elektrisch voertuig.In 2022 was dat tot nu toe 73 keer.
Zelf blussen
Ga dus nooit in de rook staan. Blus alleen als je zeker weet dat je de ruimte nog makkelijk kunt verlaten. Waarschuw wel in alle gevallen je huisgenoten en de brandweer. Je weet immers niet zeker of de brand klein blijft.
Ga niet in de rook staan. Rook is altijd gevaarlijk. Bepaal of de brand nog is te blussen. Besluit je te gaan blussen, doe het dan snel en volgens de instructies.
Gebeuren er zoveel meer branden met elektrische auto's? Nee, alleen zijn 'gewone' autobranden zo veelvoorkomend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto's minstens zo brandveilig als conventionele auto's.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Hiernaar is al veel onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat elektrische voertuigen even veilig of veiliger zijn als normale auto's. Bij deze botsproeven behalen hybride en elektrische auto s met 4 en 5 sterren vergelijkbaar goede resultaten als fossiele auto's en zijn daarmee net zo veilig.
Vervelend voor je. Maar ja, dat kan.
Stroomdraden hebben een isolatielaag die kan beschadigen door bijvoorbeeld water, warmte en stof. Als één of meer kabels elkaar raken (bijvoorbeeld omdat de isolatielaag stuk is) ontstaat er kortsluiting.Dan wordt de stroomsterkte te hoog, de draden te warm, en zo kan er brand ontstaan.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit."Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe. Bij 80-plussers piekt de tabel.
Rook is een van de gevaarlijkste componenten van vuur. Door de snelle verspreiding en giftigheid van rook is het de belangrijkste doodsoorzaak bij een brand. Daarnaast is het ook nog eens verraderlijk. Rookvorming leidt ertoe dat je minder kunt zien, wat een recept is voor méér paniek en minder vluchtmogelijkheden.
Verzekeraars geven aan dat maar liefst de helft van het aantal branden in huis wordt veroorzaakt door elektrische apparaten. Tijdens gebruik worden apparaten warm en in combinatie met stof kan dat leiden tot brandgevaarlijke situaties. Ook kortsluiting van apparaten is een veelvoorkomende oorzaak van brand.
Hoe blus je een brandende Tesla? Een brandende Tesla is een brandende elektrische auto. Deze kan wederom het beste geblust worden met een Lithium Batterij Brandblusser.
Hybrides het grootste gevaar
Elektrische auto's hebben een slechte naam als het gaat om brandveiligheid. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt echter dat niet de puur elektrische auto, maar juist de hybride het echte brandgevaar vormt.
Enkele dagen in waterbak. Bij ons wordt de smeulende elektrische auto vaak één of meerdere dagen in een waterbak geplaatst om er zeker van te zijn dat hij volledig gedoofd is.
1. Tesla Model 3. Volgens IIHS zijn alle Tesla Model 3's die gebouwd tussen 2017 en 2022 zijn extreem veilig. In alle zes crashtests scoorde de Model 3 de hoogste beoordeling.
Angst voor copycat-gedrag
' Volgens Dalhuisen komen autobranden landelijk vanaf 2016 steeds vaker voor. Maatschappelijke onvrede en copy-cat-gedrag zouden daar volgens haar oorzaken van kunnen zijn.
Elektrische voertuigen zijn duurder dan voertuigen met een benzinemotor.De keuze is beperkt.Het opladen van een elektrisch voertuig kost tijd.Er zijn niet genoeg oplaadpunten.
Geen geschikt blusmiddel in huis hebben
Denk aan een blusdeken, poederblusser, schuimblusser of kooldioxideblusser. In dit artikel leggen we uit wanneer u welk blusmiddel moet gebruiken. Zorg dat u sowieso 1 of meerdere blusdekens in huis hebt en een schuimblusser als u veel kostbare spullen heeft.
Rook is donker en verspreidt zich zo snel, dat u zelfs in uw eigen woning compleet gedesoriënteerd raakt. In heel veel gevallen zijn niet de vlammen dodelijk, maar wel de rook en het gas. Rook bevat koolstofmonoxide, een gas dat mensen bedwelmt.
Als er namelijk sprake is van onvoldoende kwaliteit en een onprofessionele installatie, dan is er altijd een kans op brand. LED staat voor light emitting diode en het zijn halfgeleiders. Diodes zullen oplichten wanneer er gelijkstroom doorheen komt. Dit is eigenlijk het eerste gevaar.