Alle gegevens en bepalingen van je hypotheek staan in een notariële akte, de hypotheekakte. Op verzoek van de geldgever (de bank) maakt de notaris een hypotheekakte op. Met deze akte wordt het recht van hypotheek en de daarbij geldende bepalingen vastgelegd.
De notaris neemt voor de overdracht de hypotheekakte met je door. Hierna tekenen jij, de notaris en geldverstrekker de overeenkomst. In de praktijk is er vaak iemand van het notariskantoor aanwezig, die tekent namens de geldverstrekker. Na ondertekening schrijft de notaris de hypotheekakte in Het Kadaster.
Hypotheekakten worden door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. U kunt de hypotheekakte die u zoekt bij ons opvragen.
De hypotheekakte is vereist om een hypotheekrecht te kunnen vestigen op die woning. Dit geeft de geldverstrekker, de bank (hypotheeknemer) zekerheid dat de hypothecaire lening zal worden afbetaald door de koper (hypotheekgever). Voor deze beide aktes is een notaris verplicht.
Bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek is een notaris onmisbaar. Een notaris is als enige bevoegd om ervoor te zorgen dat het huis ook aan de koper wordt geleverd. De notaris stelt de akte van levering ofwel transportakte op. Met deze akte word je eigenaar van de woning.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
Als de hypotheek van een koper in orde is, stuurt de bank alle stukken naar de notaris. Deze verwerkt alle stukken en zal contact opnemen met de koper en verkoper om de overdracht te regelen.
Dat regelt de notaris met de hypotheekbank. Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw.
De belangrijkste zijn: De naam van de hypotheeknemer (de geldgever) De naam, geboortedatum en woonplaats van de hypotheekgever (de geldnemer, dat ben jij) De naam en standplaats van de notaris.
Hoe lang duurt het passeren van een akte? Dat is afhankelijk van het soort akte en verschilt per situatie, maar het passeren van een akte duurt gemiddeld 30 minuten tot 1 uur.
De notaristarieven voor de kosten van een losse hypotheekakte lopen sterk uiteen. Elke notaris mag namelijk zelf zijn tarieven bepalen. De tarieven voor een losse hypotheekakte variëren van 385 tot 1.063 euro. Als kopende partij mag u kiezen naar welke notaris u gaat.
Zonder hypotheekakte kan er geen hypotheekrecht worden gevestigd en zal de bank je dan ook geen hypothecaire lening verstrekken. Bij het opstellen van de hypotheekakte zal de notaris onderzoeken en dus controleren of je bevoegd bent om een hypotheek te vestigen op de woning.
Een notaris maakt bij aankoop van een woning twee akten op. Eén is de akte van levering en de andere is de hypotheekakte. De akte van levering wordt ook wel transportakte, leveringsakte of overdrachtsakte genoemd. Uitgangspunt van deze akte van levering is de eerder gesloten koopovereenkomst.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
Bijvoorbeeld over de koop of verkoop van uw huis, het opstellen van een samenlevingscontract of zaken rond uw onderneming. De notaris geeft juridisch advies en let op de belangen van alle betrokkenen. Een notaris is deskundig, onafhankelijk en onpartijdig. Afspraken legt de notaris vast in een notariële akte.
Wie stelt het koopcontract op? Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Het is niet verplicht.
Hypotheekverstrekkers kijken eerst wat op basis van uw inkomen de maximale maandelijkse hypotheeklasten zijn. Vervolgens kijken zij naar eventuele lopende schulden. Denk aan een persoonlijke lening, een autolening, een roodstand van uw creditcard en ook de mogelijkheid om rood te staan op uw betaalrekening.
Het aanvragen van een hypotheek duurt gemiddeld tussen de 4 en 8 weken. Dit betreft de periode tussen het adviesgesprek met een hypotheekadviseur en het uiteindelijke akkoord van de geldverstrekker. Soms is een aanvraag in 1 week rond en soms duurt het wat langer, bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Gemiddeld duurt het proces zo'n zes tot acht weken, vanaf het moment dat je adviseur de daadwerkelijke aanvraag doet tot het tekenen van de hypotheekakte. Afhankelijk van je wensen en je situatie kan het sneller gaan of langer duren. Voor een snelle afhandeling is het verstandig goed voorbereid te zijn.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Banken zijn volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ongebruikelijke transacties te melden. Deze meldingen dienen gedaan te worden bij de FIU-Nederland.
Een leveringsakte is het document waarmee een huis, grond of een ander onroerend goed op uw naam wordt gezet. Een hypotheekakte is het document waarmee je een huis, grond of een ander onroerend goed in onderpand aan de geldverstrekker geeft.
Overdracht woning: de rol van de makelaar
Een verkoopmakelaar neemt de rol op zich om alles goed te regelen in samenspraak met de koper en de notaris. Zo heb je zelf nauwelijks omkijken naar een winstgevende verkoop en voorkom je dure blunders. Ook het betalen van de makelaar doe je heel eenvoudig via de notaris.