Als je pech hebt op een autosnelweg of autoweg moet je als bestuurder een fluohesje met reflecterende stroken dragen, zodra je je voertuig verlaat op plaatsen waar je niet mag stoppen of parkeren (bv. op de pechstrook).
Fluohesje. Er moet minstens één fluohesje aanwezig zijn voor de bestuurder. Dat moet je dragen als je pech of een ongeval hebt op een autoweg of snelweg. Leg het vestje binnen handbereik, want je bent verplicht het te dragen vanaf het moment dat je de wagen verlaat.
In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
Ook een bestuurder die uit de auto stapt en zijn auto verder duwt, blijft een bestuurder. Een bestuurder is ook iemand die trek- of last- of rijdieren of vee op de openbare weg geleidt of bewaakt.
Let op: Controleer bij het huren van een auto altijd of de verplichte uitrusting (gevarendriehoek, veiligheidsvest, verbanddoos en brandblusser) aanwezig is.
Net als in België, moet er in de wagen op Franse wegen een gevarendriehoek en per inzittende minstens één CE-fluohesje aanwezig zijn.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
In Nederland ben je als automobilist niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben. Maar een EHBO-doos, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kun je maar beter wel aan boord hebben.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
Vanaf 1 juli is het namelijk verplicht om naast een veiligheidshesje en een gevarendriehoek ook een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. Met de blaaspijpjes kunnen automobilisten zelf controleren of ze meer alcohol hebben gedronken dan toegestaan.
Waarom het alsnog verstandig is om een brandblusser in uw auto te hebben. Maar ook al geldt er geen verplichting op het hebben van een brandblusser in uw auto, het is altijd beter om er wel een te hebben.
Met een lifehammer kun je autoruiten snel kapot maken en de auto verlaten. Hoeveel lifehammers moet ik in de auto hebben? Idealiter 3 stuks. Een aan de bestuurderszijde, een aan de bijrijderszijde en een bij de achterbank.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
De wetgever stelt dus zowel de bestuurder, eigenaar en houder van een voertuig verantwoordelijk voor de technische staat van het voertuig. De bestuurder dient, althans dat eist de Wet, voordat hij gebruik van het voertuig gaat maken zich er van te overtuigen dat het voertuig voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Opvragen kentekengegevens door organisaties
Bijvoorbeeld de Belastingdienst of de politie. Zij mogen de gegevens alleen gebruiken waarvoor deze zijn opgevraagd. Belangenbehartigers voor de autobranche kunnen alleen technische gegevens opvragen.
In het kort
Automobilisten zijn verplicht om altijd een Europees schadeformulier bij zich te hebben. U heeft dit formulier nodig voor het noteren van alle gegevens van degenen die bij de aanrijding zijn betrokken. Ook geeft u hierop aan welke schade u heeft opgelopen en wat de toedracht van de aanrijding was.