Ga naar www.onderwijsinspectie.nl, voer een schoolnaam in en je kunt het officiële opbrengstenoverzicht bekijken. Je kunt ook zelf direct een vraag stellen aan de inspectie.
Leerplannen, interdiocesane proeven en OVSG-toetsen
De onderwijsverstrekkers controleren vervolgens zelf hoe hun leerlingen presteren en of ze hun leerdoelen en eindtermen halen. Ze meten dus zelf de kwaliteit van hun onderwijs.
Scholen waar de inspecteur risico's ziet, krijgen geïntensiveerd toezicht. Als de school van jouw keuze basistoezicht heeft, doet hij het dus goed. Maar je kunt ook het hele kwaliteitsrapport inzien. Je leest dan bijvoorbeeld over toetsresultaten en hoe de zorg en begeleiding zijn georganiseerd en beoordeeld.
Scholen investeren in de omgeving van de leerlingen, ook wel het pedagogische klimaat genoemd. Op een school met een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen, leraren en ouders zich gezien, serieus genomen en veilig. Iedereen voelt zich er welkom. Leerlingen en leraren mogen en durven zichzelf te zijn.
Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan een gezonde leefstijl. Scholen kunnen het vignet behalen door volgens de Gezonde School-aanpak te werken aan een gezondheidsthema. Bijvoorbeeld aan het thema Welbevinden.
Het openbaar onderwijs kent drie kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze zijn vastgesteld door de VOO en VOS/ABB gezamenlijk.
De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op scholen en andere onderwijsinstellingen. De inspectie bekijkt of scholen en opleidingen voldoen aan de wetten en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben.
Kenmerken die ze noemen zijn 'Kind centraal', 'Wederzijdse betrokkenheid' 'Sociale vaardigheden', 'Zelfvertrouwen en zelfstandigheid' en 'Kwaliteit van onderwijs'.
Er wordt gedifferentieerd op basis van instructie- en leerbehoeften van de kinderen. Dit betekent dat de leerlingen niet alle vakken in hun eigen groep volgen, maar dat het voor deze vakken mogelijk is dat ze voor de instructie en verwerking naar een andere groep gaan. Dit gebeurt voor de vakgebieden rekenen en lezen.
Onder basiskwaliteit wordt verstaan: de mate waarin de scholen voldoen aan de minimale eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van 1) het leerstofaanbod, 2) de onderwijstijd, 3) het pedagogisch-didactisch handelen van leraren, 4) het schoolklimaat, 5) de leerlingzorg en 6) de leerprestaties.
Ouders mogen hun kind altijd laten wisselen van basisschool, om welke reden dan ook. Ouders hebben immers een vrije schoolkeuze.
Het schoolbestuur beslist of uw kind op de school wordt toegelaten. Weigering van kinderen op de basisschool is toegestaan maar hiervoor moeten wel goede redenen zijn. Leerlingen mogen niet willekeurig geweigerd worden. De school moet er voor zorgen dat het toelatingsbeleid bekend is en ze dit consequent toepast.
U kan een goede middelbare school kiezen door online scholen in uw regio te vergelijken.Dat doet u op de website Scholenopdekaart.nl. U kan ook de schoolgids opvragen en een open dag bezoeken.
De Betere Basisschool is een integrale aanpak om de kwaliteit van het onderwijs en de schoolorganisatie te verbeteren. Het instrument wordt na een nulmeting geheel op maat voor de school gemaakt. Daarna wordt het door de CED-Groep in samenspraak met het team en de directie/het coördinatieteam uitgevoerd.
De toekenning van het predicaat Excellente School betekent dat een school (of schoolsoort) onderwijs biedt van goede kwaliteit en zich daarnaast onderscheidt van andere goede scholen door te excelleren met een specifiek profiel. Het predicaat is hiermee een erkenning voor buitengewone kwaliteit.
Als ouder betaalt u geen lesgeld voor de basisschool van uw kind. De school kan wel een vrijwillige ouderbijdrage vragen voor extra activiteiten. Ook moet u betalen voor buitenschoolse opvang (BSO) en voor bepaalde kosten van het overblijven op school (tussenschoolse opvang).
Visie op meso-niveau geeft antwoord op de vraag waartoe de leerlingen van een specifieke school leren. Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Schoolse vaardigheden zijn die vaardigheden die je kind nodig heeft om goed te kunnen leren en functioneren op de basisschool zoals veters strikken, voorbereidend lezen en schrijven, concentratie, knutselen of zelfstandig werken aan een taakje.
Het schoolklimaat vormt een weerspiegeling van de houding en overtuigingen van de schoolpopulatie. Een positief schoolklimaat is gebaseerd op een gedeelde visie op succes voor alle leerlingen en leerkrachten, gebaseerd op respect voor ieders talenten en behoeften.