Alle automaten kunnen in neutraal worden geschakeld tijdens het rijden.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Het wordt algemeen aangenomen dat het schakelen van de auto naar de neutrale stand tijdens het rijden brandstof bespaart. Het is echter gevaarlijk om dit te doen. Schakelen naar de neutrale stand vermindert de controle die u over de auto hebt.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Neutraal is hetzelfde als een handgeschakelde versnellingsbak uit de versnelling halen. Deze mag niet worden geselecteerd tijdens het rijden - dit staat bekend als uitrollen - maar kan worden gebruikt (samen met de handrem) als u voor een korte periode stilstaat . Drive selecteert automatisch versnellingen en laat de auto vooruit rijden.
Stand N. De N staat voor Neutraal en dit gebruik je om de auto in zijn vrij te zetten. Bijvoorbeeld als je kort stil staat en de auto stationair moet blijven draaien.
Om uw motor te laten toeren zonder te bewegen, start u uw auto en zet u hem in de parkeerstand of neutraal, en drukt u vervolgens op het gas. Als u toeren maakt terwijl u in neutraal staat, activeert u de e-brake zodat uw auto niet vooruit of achteruit rolt . Om uw motor te laten toeren terwijl u rijdt, schakelt u naar neutraal en drukt u op het gas terwijl uw auto uitrolt.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Veel mensen maken de fout om beide voeten te gebruiken tijdens het rijden in een automaat, net als bij een handgeschakeld model. Dit kan ertoe leiden dat u per ongeluk tegelijkertijd accelereert en remt, wat resulteert in verlies van controle. Gebruik daarom nooit uw linkervoet tijdens het rijden in een automaat .
Om de parkeerrem goed te kunnen gebruiken, zet u uw auto in neutraal voordat u hem uitzet .
Parkeerproblemen afhandelen is géén taak van de politie. Staan er ergens auto's fout geparkeerd, bel dan met uw gemeente of meld het via de website van de gemeente. Gemeentelijke handhavers kunnen er dan wat aan doen.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken.
Niet remmen, niet sturen. Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Als u met een automaat in de sneeuw rijdt, kan het zijn dat u al een 'sneeuwmodus' heeft waarmee u veiliger rijdt en het risico op wielslip verkleint. Sommige automaten hebben een positie 2 op hun versnellingspook.Zet de auto in dat geval in die positie, zodat alleen de eerste 2 versnellingen worden gebruikt.
Bij rijden in de bergen is het veel veiliger om zelf het gas- en rempedaal te bedienen. Rijd je een automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf, voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
Schakel naar Park of Neutraal: Zorg ervoor dat uw auto in "Park" (P) of "Neutraal" (N) staat. Bij de meeste automatische auto's is het het veiligst en meest effectief om in deze standen gas te geven om onbedoelde bewegingen te voorkomen .
- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt. - Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as.
Bij automaat rijden is er geen versnellingspook die je handmatig moet bedienen.Je hebt wel een schakelpook die in verschillende standen kan worden gezet. Handig om die standen te weten als je de eerste keer automaat rijden wil.
N - Neutraal: Als u voor een stoplicht of een paar seconden in de file staat , moet u de auto in Neutraal zetten. Zorg er wel voor dat u ook de rem/handrem gebruikt om te voorkomen dat u gaat rollen. D - Rijden: Wordt gebruikt om vooruit te rijden, de auto schakelt automatisch over naar de tweede, dan de derde enzovoort, mits u snel genoeg rijdt.
Zuinig rijden met een automaat
Rijd altijd in de eco-, winter- of de normaalstand. Deze standen zorgen ervoor dat je auto zo vroeg mogelijk opschakelt naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent.
1. Check eerst of je auto aanduwen wel kan. Een automaat kan je niet aanduwen.