Alle leerlingen van groep 8 maken de eindtoets. Dit geldt voor leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben van taal en rekenen.
De Cito-score kan invloed hebben op het definitief advies van de basisschool. De score van een leerling wordt bepaald door hoeveel vragen er goed beantwoord wordt op drie toets onderdelen: taal, studievaardigheden en rekenen-wiskunde. Dit zijn onderdelen waar een leerling beter in wordt wanneer ermee wordt geoefend.
Leerlingen waarvan de resultaten niet meetellen zijn: zeer moeilijk lerende leerlingen (IQ<75) leerlingen met ontwikkelingsperspectief vso-arbeidsmarkt of vso-dagbesteding. leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding; leerlingen met een IQ lager dan 75; leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
De Cito-score mag voor het voortgezet onderwijs niet meer doorslaggevend zijn. Voorheen bepaalden middelbare scholen aan de hand van de Cito-score in welke klas en op welk niveau leerlingen geplaatst werden.
De Cito-toets meet namelijk geen intelligentie, maar schoolse ontwikkeling (rekenen, taal, informatieverwerking).
De scores voor begrijpend lezen en rekenen tellen het zwaarst mee voor het schooladvies. Dit omdat begrijpend lezen bij de meeste vakken in het voortgezet onderwijs belangrijk is en omdat rekenen de basis is van wiskunde, maar ook belangrijk is bij de andere bètavakken.
De Cito-toets is niet verplicht. Een Eindtoets is wel verplicht. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs heeft de Eindtoets in 2015 verplicht gesteld voor alle basisschoolleerlingen in Nederland.
Standaard worden de volgende toetsen afgenomen: Cito Begrijpend Lezen. Cito Rekenen & Wiskunde. Cito Spelling.
De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt via internet afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag. Uw kind krijgt een eigen inlogcode en uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving.
Hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden om toch de maximale score te halen, verschilt per jaar. Hiervoor worden de scores van alle leerlingen met elkaar vergeleken en op basis van daarvan wordt de schaalverdeling gemaakt. Meestal kan een kind maximaal rond de twaalf antwoorden fout beantwoorden om toch 550 te scoren.
Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550. Op basis hiervan krijgen de leerlingen het best passende brugklastype geadviseerd.
Cito-toetsen
Leerlingen maken ieder schooljaar twee keer een toets: in het midden van het schooljaar (januari/februari) en aan het eind (mei/juni). Cito toetst de leergebieden rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen.
Onderwijssocioloog Jaap Dronkers in de Volkskrant: 'Het afschaffen van een objectieve toets van de capaciteiten van leerlingen zal daarom de maatschappelijke ongelijkheid vergroten, want het advies wordt niet meer gecontroleerd door een externe toets. '
Voor rekenen beheerst 45 procent van de leerlingen het 1S-niveau. Het percentage leerlingen dat de referentieniveaus beheerst, verschilt per school.
Voor de maximale score van 550 moest een leerling 20 fouten of minder maken (van in totaal 220 taal- en rekenopgaven). Bij deze score adviseren scholen het vwo-niveau. Deze leerlingen scoren dan een A+ score of een I+ score.
Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V. Het hoogste niveau is A, en het laagste niveau is E.
De meeste toetsen van Cito bestaan uit onderdelen van 45 minuten. Per toets is een leerling ongeveer drie keer 45 minuten bezig met verschillende taken. Het onderdeel spelling duurt meestal wat korter. Dit betekent dat het kind maximaal 45 minuten bezig is per toets en een toets uit verschillende onderdelen bestaat.
De Centrale Eindtoets is de meest gekozen eindtoets voor basisscholen in Nederland. Stichting Cito maakt deze eindtoets in opdracht van de overheid. Met de Centrale Eindtoets worden de mogelijkheden en talenten van leerlingen goed, eerlijk en objectief in beeld gebracht.
Per leerjaar verschilt het hoeveel toetsen of delen er worden afgenomen. Verspreid over twee of drie weken komen alle toetsen aan bod. Wees gerust, per dag wordt er meestal maar een toets afgenomen die maximaal een uur duurt.
De meest voorkomende eerste schooladviezen zijn vwo, havo of vmbo-gt (voorheen mavo). In 2015/'16 kreeg 61 procent van alle leerlingen dit als eerste advies. Nog eens 14 procent kreeg een dubbel advies vmbo-gt/havo of havo/vwo.
Conclusie. De middelbare school waar uw kind naartoe gaat bepaalt het niveau van uw kind door middel van een toelatingsexamen, proefklasse, onderzoek van de basisschool en/of psychologisch onderzoek. Meestal is dit een combinatie van de Citotoets en het advies van de leerkracht van groep 8.
Dat zijn scores binnen een bepaalde bandbreedte: een Cito-score van 545 tot 550 betekent bijvoorbeeld een vwo-advies.