Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Bij een kop-staart botsing wordt er van uitgegaan dat het auto- ongeluk is ontstaan omdat het achterste voertuig onvoldoende afstand heeft gehouden. Bij een kop-staart botsing is dus de achterop rijdende automobilist aansprakelijk voor de letselschade.
U begint bij een kettingbotsing dus altijd met diegene die achter u reed aansprakelijk te stellen voor uw schade. Bent u eerst geraakt door de achterop rijdende auto en daardoor tegen uw eigen voorligger gereden, dan kan de vóór u rijdende auto u aansprakelijk stellen voor zijn schade.
Motorvoertuig – fiets/voetganger
Ook bij een aanrijding tussen een motorvoertuig en een fietser of voetganger, is degene die de verkeersfout maakt schuldig aan het ongeval.
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Is bij een botsing de achteropkomende bestuurder altijd aansprakelijk? Een achterop rijder is altijd aansprakelijk voor de schade van de voorligger.
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig standaard aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.
Fietsers en voetgangers worden namelijk aangemerkt als 'zwakkere verkeersdeelnemers'. Artikel 185 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de bestuurder van een motorvoertuig aansprakelijk is voor de schade die wordt veroorzaakt door een verkeersongeval met een zwakkere verkeersdeelnemer.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de eigenaar van de auto altijd voor tenminste 50 % van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50 %-principe niet.
De achterop rijdende auto is aansprakelijk bij een kettingbotsing. Uit deze wetsartikelen blijkt dat in beginsel de persoon die achterop uw voertuig is gereden de schade moet vergoeden. Hieronder valt ook uw letselschade. Bij een kettingbotsing kan echter ook altijd het achterste voertuig aansprakelijk gesteld worden.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Als het de schuld van iemand anders is, en je de kosten vergoed wil krijgen, dan moet je de wederpartij aansprakelijk stellen. Dit betekent dat je aangeeft dat de andere partij een onrechtmatige daad heeft begaan waardoor jij nu schade hebt. Met andere woorden, de andere partij is aansprakelijk voor jouw schade.
Auto (uit)lenen of niet? Naast de kosten, zitten er nog andere nadelen vast aan het uitlenen van je auto. Als eigenaar van de auto ben je aansprakelijk voor alle schades en de meeste boetes die de bestuurder van de auto veroorzaakt.
Een aansprakelijkstelling is niets meer dan de vermelding daarvan aan de tegenpartij. U vermeldt wat er is gebeurd, dat er schade is geleden, dat u de tegenpartij daarvoor aansprakelijk stelt, op grond waarvan en dat u wil dat alle geleden en nog te lijden (materiële en immateriële) schade wordt vergoed.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
In Nederland zijn fietsers goed tegen letselschade beschermd. Er is zelfs een bijzondere regeling die bepaalt dat er bij een ongeluk tussen een fiets en auto altijd recht is op een schadevergoeding. U hoeft dus niet met uw schade te blijven zitten.
Voor schade als gevolg van ongevallen in de privésituatie van de werknemer, is de werknemer zelf verantwoordelijk. Maar ook weer niet altijd. Bijvoorbeeld als hij gewond raakt door een skiongeval en het skiën onderdeel is van een verplicht bedrijfsuitstapje.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
In de wet staat dat de bestuurder van het motorvoertuig bij een aanrijding met een fietser aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk.
In principe krijg je geen boete als je als fietser harder gaat dan toegestaan. De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers.
De eigenaar van de auto is verantwoordelijk voor de auto en de daarbij behorende verzekering. Als iemand anders in jouw auto rijdt, verandert dat niet.Je hebt deze immers zelf uitgeleend.Dat betekent dat jouw verzekering de schade vergoedt, en jij jouw schadevrije jaren verliest.
Tegen een tegenpartij die liegt over een aanrijding kunt u zich alleen wapenen door na het ongeval zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. Noteer na een aanrijding altijd de namen en contactgegevens van zoveel mogelijk getuigen. Neem zoveel mogelijk foto's van de plaats van het ongeval en de gevolgen van het ongeval.