Shein-oprichter Chris Xu houdt zich liever op de achtergrond, waar succesvolle Chinese ceo's zoals Jack Ma (Alibaba) en Pony Ma (Tencent) bekende gezichten werden. Hij wist een van de allergrootste en meest zichtbare modebedrijven te creëren, maar over ceo Chris Xu zelf is nauwelijks iets bekend.
Een van de grootste kledingverkopers ter wereld zou volgend jaar naar de beurs gaan. Ondanks alle aantijgingen over kinderarbeid lijkt Shein een gigantische klapper te gaan maken. En dat geldt dus ook voor oprichter Chris Xu.
Shein (gestileerd als SHEIN, uitspraak: sjie-in) is een Chinees e-commercebedrijf dat werd opgericht in 2008. De online detailhandel in mode, sportartikelen en kledingaccessoires staat bekend om zijn budgetprijzen en levert bestellingen in ruim 220 landen. In 2021 werd Shein wereldwijd het grootste online modebedrijf.
Het gerucht gaat dat Shein (spreek uit: She-In, oorspronkelijk heette het bedrijf She Inside) een beursgang plant met een waardering van omgerekend 38 miljard euro, zo weet OMR. Het bedrijf verkoopt alleen items van zijn eigen merk, tegen zeer betaalbare prijzen.
Dit meldt Reuters. In maart dit jaar sleepte het Chinese fast fashion platform Shein de marktplaats Temu voor de rechter. Volgens Shein zette Temu influencers in via social media om valse en misleidende claims over Shein te delen.
Hoewel veel mensen te spreken zijn over SHEIN, is de website niet echt betrouwbaar. Je weet vooraf niet of je je bestelling ontvangt, of hij compleet is en hoe de kwaliteit van de kledingstukken is. Ben je niet tevreden over een product en wil je het terugsturen? Dan is het nog maar de vraag of je je geld terugkrijgt.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de hoofdkantoren vlak bij de fabrieken zitten, waardoor ze extreem snel kunnen schakelen.
SHEIN dankt zijn succes aan lage prijzen, een sterk algoritme en samenwerkingen met influencers op TikTok. Vanaf het moment dat je de website opent, vliegen de promotiecodes je om de oren. Consumenten worden verleid door enorm lage prijzen. Een shirt kan je kopen voor nog geen 2 euro.
De modegigant werd de afgelopen vier jaar groot via apps als TikTok en Instagram. Daar proberen ze via advertenties en influencers vooral tieners, twintigers en dertigers te overtuigen om te kopen. Klanten die veel kopen, kunnen punten sparen, waardoor ze nog eens korting krijgen op de al lage prijzen.
Mijn ervaring met SHEIN is niet heel positief en het bevestigde ook mijn verwachtingen. Slechte kwaliteit kleding wat eigenlijk te mooi was om waard te zijn. Ik ben blijkbaar niet de enige want hoor inderdaad niet al te veel goede verhalen (maar ook positieve) over SHEIN.
Onze klanten vormen de kern van ons bedrijfsmodel, waardoor we in minder dan tien jaar tijd uitgroeiden tot een team van bijna 10.000 medewerkers in meer dan 150 landen.
Het van oorsprong Chinese Shein heeft nauwelijks fysieke winkels, geen eigen fabrieken en is toch een van de succesvolste modebedrijven ter wereld. De webwinkel kan met zijn razendsnelle, relatief kleine productie inspelen op de laatste TikTok-trends.
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten.
Ondertusssen opent Shein ook nieuwe distributiecentra in de regio, waaronder een magazijn van 40.000 vierkante meter in Wroclaw in Polen en kleinere distributiecentra in Italië en de Verenigde Arabische Emiraten.
Shein is oorspronkelijk in 2008 opgericht in New Jersey, Verenigde Staten. Maar laten we eerlijk zijn: dit is gewoon een Chinese webshop. De staf erachter is vrijwel exclusief Chinees, en de producten die je hier bestelt zullen veelal uit Chinese magazijnen komen.
Het antwoord luidt als volgt: “Je moet het uitspreken als SHE-in.” Shine is fout, shin is nog fouter en met shayn kom je al helemaal niet in de buurt. She-in is de enige juiste benaming. Voor veel mensen komt dat als een verrassing.
Als ze meer stukken maken, krijgen ze een karige 2 cent per extra gemaakt item.In een andere fabriek ontvangen de werknemers geen vast salaris, maar krijgen ze 4 cent per afgerond kledingstuk.
SHEIN-leden krijgen gratis een item als ze een positieve review over het item schrijven, bijvoorbeeld over wat ze leuk vinden, hoe ze het hebben gestyled etc. Zo weten andere klanten wat ze kunnen verwachten als ze iets bestellen. Hopelijk wordt elke aankoop zo een succes.
Kledingwebsite Shein aangeklaagd om kopiëren populair Uniqlo-festivaltasje. De kledingwebsite Shein wordt door het moederbedrijf van modeketen Uniqlo voor de rechter gesleept in Japan. Reden: de Chinese verkoper wordt beschuldigd van het namaken van de populaire schoudertas van Uniqlo.
De SHEIN kledij is vaak gemaakt van synthetische materialen en blends. Hierdoor zijn de producten moeilijk recyclebaar en niet biologisch afbreekbaar.
Shein is opgericht in Nanjing, en niet, zoals Xu aanvankelijk beweerde, in North Brunswick, New Jersey. Het hoofdkwartier huist nog steeds in Nanjing. Buiten China zijn er twee logistieke centra in de VS, een in India en een in het Belgische Luik.
Waar kan je maatadvies krijgen? Op sommige productpagina's krijg je de knop 'Vind Jouw Maat' te zien. In onze 'FitFinder' moet je verschillende gegevens zoals je lengte, leeftijd en gewicht ingeven zodat je de perfecte maat kan kiezen wanneer je bestelt.
Doelgroep van Shein is Generatie Z, die met de smartphone is opgegroeid. Dat is bekend terrein in China, waar jongeren het gewone web hebben overgeslagen en alleen nog maar apps op hun smartphone gebruiken.
Is er in de fabrieken die Primark-producten maken sprake van kinderarbeid? Kinderarbeid wordt absoluut niet getolereerd in de gehele toeleveringsketen van Primark; dit is onaanvaardbaar.
BBC: 'Kinderarbeid in Turkije bij productie voor merken Zara, M+S en Mango' Syrische kinderen worden uitgebuit in Turkse klerenfabrieken. De BBC heeft hiervan beelden getoond met minderjarige vluchtelingen die werken aan producten voor populaire merken als Zara, Mango en Marks + Spencer.