Wie heeft voorrang op een rotonde? Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat.
Je zet vervolgens meteen je richtingaanwijzer aan en je verlaat de rotonde direct. Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen.
Ondanks de conclusie dat fietsers uit de voorrang veiliger zijn op rotondes met vrijliggende fietspaden, dan in de voorrang, beveelt CROW aan om fietsers binnen de bebouwde kom op vrijliggende fietspaden op rotondes wel in de voorrang te laten en buiten de bebouwde kom niet [36].
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Aan een fietsoversteekplaats hebben fietsers geen voorrang
Autobestuurders moeten een oversteekplaats voor fietsers altijd met de nodige voorzichtigheid naderen, maar een fietser heeft er geen voorrang, ook niet als hij aanstalten maakt om over te steken.
Voorrangsregels op rotondes
Voertuigen die zich al op een rotonde bevinden, hebben altijd voorrang op het verkeer dat de rotonde nog niet is opgereden. Dat merk je meestal aan het verkeersbord B1 (een omgekeerde driehoek met een rode rand op een witte achtergrond) of het verkeersbord B5 (het zogenaamde stopbord).
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Dit komt omdat er verderop nog andere afslagen links kunnen zijn, en het is altijd het beste om verwarring te voorkomen. Wanneer u de tweede afslag wilt nemen, moet u de linkerbaan nemen wanneer u de rotonde nadert, tenzij anders aangegeven door borden.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
Als u rechtdoor moet rijden op een rotonde, moet u doorgaans de linkerrijstrook gebruiken. In sommige gevallen is de linkerrijstrook echter alleen bedoeld voor linksafslaande auto's, dus let op de borden die dit aangeven. Grotere rotondes hebben mogelijk ook een speciale rijstrook om rechtdoor te rijden.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
De wet voorziet in de voorrangsregels, de bekendste is wel dat rechts voorrang heeft. In de wet is een rotonde echter niet als voorrangwet vastgelegd. De voorrangsregels op een rotonde worden daarom veelal geregeld door middel van verkeerstekens en verkeersborden. De bekendste zijn wel de haaientanden en stopborden.
De verkeerssituatie
Als er veel verkeer is, moet u mogelijk nog langzamer rijden dan de aangegeven maximumsnelheid om veilig over de rotonde te kunnen rijden. Als er daarentegen heel weinig verkeer is, kunt u mogelijk iets sneller rijden dan de aangegeven maximumsnelheid.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Nederland. Voor bestuurders gelden in Nederland de volgende voorrangsregels: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Deze regel geldt niet voor bestuurders die van een onverharde weg komen, zij verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Sinds 1 maart 2007 behouden van rechts komende bestuurders dus altijd hun voorrang, ook al zijn ze eerder gestopt!
Bij de rotonde begint een nieuw wegvak en komt de 70 km/h te vervallen. Voor de rotonde wordt niet het bord A2 70 km/h geplaatst. De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
Een fietser mag een andere fietser wel inhalen.Het inhaalverbod geldt enkel voor de bestuurders van motorvoertuigen. De snelheid in een fietsstraat is beperkt tot 30 km per uur. Dat geldt ook voor de fietsers zelf.
Zo komt hersenletsel, een breuk en ander ernstig letsel vaak voor na een fietsongeluk. Omdat u als fietser extra kwetsbaar in het verkeer bent, is voor de wet een auto altijd schuldig bij een aanrijding met een fietser.
Het is belangrijk om te weten dat deze voorrangsregel geldt voor alle bussen die een bushalte verlaten binnen de bebouwde kom. Dit betekent dat het niet uitmaakt of het een stadsbus, streekbus of een touringcar is; als de bus aangeeft dat hij de weg op wil rijden, moet jij voorrang verlenen.