Er zijn twee soorten steekproeven: de selecte en de aselecte steekproef. Een aselecte steekproef is gebaseerd op random sampling. Iedereen uit de populatie heeft evenveel kans om in de steekproef opgenomen te worden. Aselecte steekproeven worden vaak gebruikt bij kwantitatief onderzoek.
Een basisvoorbeeld van een gemakssteekproef is wanneer bedrijven hun reclamepamfletten verspreiden en vragen stellen in een winkelcentrum of op een drukke straat met willekeurig gekozen deelnemers.
Een selecte steekproef (non-probability sampling) is een steekproefmethode die gebruikmaakt van niet-willekeurige criteria zoals de beschikbaarheid, geografische nabijheid of expertise van de personen die je wilt onderzoeken om een onderzoeksvraag te beantwoorden.
Niet-probabilistische steekproeven
Men spreekt van een niet-probabilistische steekproef of selecte steekproef wanneer de elementen niet via toeval uit een populatie worden genomen. Dat gebeurt als de elementen van de populatie niet evenveel kans hebben om getrokken te worden.
Een representatieve steekproef is een subset met gegevens, meestal van een grotere groep, die vergelijkbare eigenschappen hebben. Met een representatieve steekproef kunt u grotere populaties analyseren, omdat de gegenereerde gegevens kleinere versies van de grotere groep bevatten die beter kunnen worden verwerkt.
Onafhankelijkheid: De steekproeven moeten onafhankelijk van elkaar zijn verkregen, wat betekent dat de resultaten van de ene steekproef geen invloed hebben op de resultaten van de andere.
Steekproef waarbij elk element uit een populatie op basis van toeval dezelfde kans heeft om in de steekproef te worden opgenomen.
De term sneeuwbaleffect is een omschrijving van een bepaalde groei als gevolg van zichzelf versterkende factoren. Deze groei zal vanzelf gerealiseerd worden en niet meer veroorzaakt worden door een toevoeging van waarde door de oorspronkelijke vormgever.
Bij een getrapte steekproef of meertrapssteekproef (multistage sampling) trek je een steekproef uit een populatie met in elke fase kleinere groepen (steekproefeenheden).
Een willekeurige steekproef bestaat uit willekeurig geselecteerde individuen, zoals de naam al doet vermoeden. Deze variant is ontworpen om de populatie als geheel te vertegenwoordigen. Met eenvoudige, willekeurige steekproeven kunnen bedrijven en organisaties algemene conclusies over mensen trekken.
Een heterogene onderzoekspopulatie is een groep mensen die juist van elkaar verschillen met betrekking tot jouw onderzoek. Deze personen behoren tot verschillende categorieën.
Bij een geclusterde steekproef (cluster sampling) delen onderzoekers een populatie op in kleinere groepjes. Deze worden clusters genoemd. Vervolgens selecteren ze willekeurig clusters om een steekproef te vormen. Een geclusterde steekproef valt onder aselecte steekproeven.
Bij een enkelvoudige aselecte steekproef (ook wel random sampling) kies je willekeurig een groep mensen uit de populatie als steekproef.Elk lid van de populatie heeft evenveel kans om voor de steekproef geselecteerd te worden. Dit is de simpelste manier om een aselecte steekproef te trekken.
Sampling Distributions (Steekproevenverdelingen)
Iedere beschrijvende waarde (statistiek of statistic) van een aselekte steekproef of een gerandomiseerd experiment is een schatting van daarmee samenhangende beschrijvende waarde (parameter) in een populatie en kan variëren in waarde.
Een steekproef representeert de populatie. Dit betekent dat hoe groter een populatie wordt, hoe groter de steekproef wordt. Een te kleine steekproef representeert of vertegenwoordigt de populatie niet goed, waardoor er een mogelijkheid ontstaat dat de betrouwbaarheid van het onderzoek niet genoeg toereikend is.
Bij sneeuwbalzoeken vertrek je vanuit de literatuurlijst oftewel bibliografie achterin het door jou geraadpleegde werk om andere verwante werken te vinden, die de auteur bij het schrijven van zijn publicatie heeft gebruikt.
Een sneeuwbaleffect is de benaming voor een situatie waarin een gebeurtenis zichzelf steeds verder versterkt, te vergelijken met een sneeuwbal die bij het bergafwaarts rollen steeds groter wordt en steeds sneller naar beneden rolt.
Een eenvoudige maar beproefde manier om snel en veel relevante literatuur te vinden is het zogeheten 'snowballing'. Hierbij begin je met een relevant en recent artikel over jouw onderwerp.Vervolgens ga je kijken welke referenties de auteur gebruikt.
Purposive sampling is een doelbewuste steekproef. Een onderzoeker kiest dan respondenten uit op basis van zijn of haar eigen oordeel. De onderzoeker kijkt naar welke mensen hij of zij in geïnteresseerd is.
Er zijn twee soorten steekproeven: de selecte en de aselecte steekproef. Een aselecte steekproef is gebaseerd op random sampling. Iedereen uit de populatie heeft evenveel kans om in de steekproef opgenomen te worden. Aselecte steekproeven worden vaak gebruikt bij kwantitatief onderzoek.
Bij een selecte steekproef wordt een groep respondenten uit een grotere populatie geselecteerd. Hierbij is op voorhand duidelijk dat sommige leden van de populatie geen kans op deelname hebben.
Gepaarde t-toets (Paired-samples t-test): ook wel afhankelijke t-toets (Dependent t-test) genoemd, gebruik je wanneer je twee metingen of condities van dezelfde steekproef wilt vergelijken. Bijvoorbeeld een voor- en nameting bij een onderzoek naar het effect van een dieet.
De steekproefgrootte is het aantal voltooide reacties van uw enquête. Het woord steekproef wordt gebruikt omdat de selectie een deel van de mensen (of doelpopulatie) vertegenwoordigt waarvan u de mening of het gedrag wilt weten. U kunt een zogenoemde 'willekeurige steekproef' uitvoeren.