Bij het lassen krijg je te maken met een stroomsterkte tussen de 40 en 200 ampère. Je last daarbij met een stroomspanning van ± 22 volt. Bij het verwisselen van de elektrode is de open spanning ± 75 volt. Onder vochtige omstandigheden is dat gevaarlijk.
Het maximale amperage van een lasapparaat geeft het vermogen aan waar je mee kunt lassen. De vuistregel is: per millimeter staal heb je een vermogen van 40 ampère nodig. Dus om een plaat van 10 millimeter staal te lassen, moet het lasapparaat een amperage van 400 kunnen halen.
Laselektroden met een diameter van 2,5 mm worden gebruikt om te werken met materiaal met een dikte van 3 mm - 5,5 mm; stroom - 70 - 100A. Laselektroden met een diameter van 3,2 mm worden gebruikt om te werken met materiaal met een dikte van 4 mm - 6,5 mm; stroom - tot 140A.
Bij het lassen met gelijkstroom wordt bij de meeste elektrodetypes de minpool aan de elektrode en de pluspool op het werkstuk aangesloten. Een uitzondering daarop zijn de basische elektroden. Die kunnen aan de pluspool worden gelast. Hetzelfde geldt voor bepaalde fabricaten uit cellulose-elektroden.
Reacties. Wanneer dat de aansluitpunten van de kabels een kleur hebben is rood de plus en zwart of blauw de min of de massa.
Je trekt een elektrische boog tussen het werkstuk en de elektrode door deze tegen het materiaal aan te 'strijken', ongeveer zoals je een lucifer zou aansteken. Vervolgens smelt de elektrode, die bestaat uit een metalen kerndraad en een bekleding (mantel).
RVS lassen met een beklede elektrode, wordt ook wel 'booglassen' genoemd. Elektrode lassen is een veelgebruikte vorm van RVS bewerking, omdat het een veelzijdige techniek is. Er zijn veel uiteenlopende soorten RVS elektroden te verkrijgen, waardoor het voor veel toepassingen gebruikt kan worden.
De voordelen van lasverbindingen ten opzichte van andere verbindingen zijn: Een verbinding met een las is stevig. Als deze juist is aangebracht is de las even sterk of sterker dan het omliggende materiaal. Een lasverbinding kan eenvoudig worden aangebracht.
SG2 lasdraad is het populairste lasdraad
Voor het lassen van staal, RVS of aluminium is het gebruik MIG/MAG lasapparaat geschikt. Tijdens het lassen wordt er gebruik gemaakt van een continue aangevoerde draad. SG2 lasdraad is de populairste lasdraad voor MAG lassen.
Afhankelijk van wat u wilt lassen en met welke stroom u dit wilt doen kunt u een geschikte diameter kiezen. Het stroombereik van een 0,8 mm lasdraad is bijvoorbeeld 40 tot 220 Ampère. Een 1.0 mm lasdraad kan worden gebruikt van 60 tot 330 Ampère. Bij dikkere lasdraden kan er dus met meer stroom worden gelast.
De diameter moet niet te klein en niet te groot zijn, anders wordt de naad onstabiel of te bol – dus behalve een beetje gevoeligheid bij het lassen is het ook belangrijk de juiste keuze te maken. Voor een 4 tot 8 mm dik werkstuk, bijvoorbeeld, is een laselektrode met een diameter van 2,5 tot 3,2 mm meestal voldoende.
Bij het lassen van een boot komen bijvoorbeeld lange lasnaden voor en is dit weer makkelijker te doen met MIG. Ook is het mogelijk om alu te lassen met een beklede elektrode, alleen gebeurd dit in de praktijk zeer weinig.
Voor het lassen van autoplaat gebruiken we bij voorkeur een miglasapparaat,hierbij heeft u de keuze uit een miglasapparaat zonder gas( zie afbeelding) of met gas,apparaten zonder gas zijn goedkoper en toch zeer geschikt voor het lassen van autoplaatwerk,een nadeel is wel het duurdere lasdraad,deze apparaten maken ...
Waar op letten bij een lasapparaat? Het vermogen van een lasapparaat wordt uitgedrukt in ampère. Over het algemeen wordt de volgende vuistregel gehanteerd: per millimeter staal heb je 40 ampère nodig. Dus als je 5 millimeter staal wilt lassen, dan heb je een lasapparaat nodig met tenminste 200 ampère.
Het lasapparaat dat wij als beste hebben beoordeeld is de Telwin Maxima 230. Dit is een drie-in-een lasapparaat. Je kunt er zowel elektrode als TIG als MIG/MAG mee lassen. Als je elektrode gaat lassen, kan de elektrode tussen de 1,6 en 3,2 millimeter in diameter zijn.
Zo ja, waar moet men dan vooral aandacht aan besteden en wat voor soort lasmetaal dient men dan te gebruiken om een goede verbinding te verkrijgen. Dergelijke verbindingslassen van roestvast staal aan ongelegeerd of laag gelegeerd staal zijn inderdaad wel degelijk mogelijk.
Voor het lassen van zwart-wit verbindingen (b.v. staal aan (rvs) roestvast staal) worden doorgaans hoger gelegeerde lasdraden toegepast dan het hoogst gelegeerde deel dat gelast moet worden. De meest voorkomende typen zijn: 307Si, 309LSi, 309LMo en 312.
De lasboog bereikt temperaturen van 14.000 °C en de temperatuur van het smeltbad kan oplopen tot 6.000 à 7.000 graden, maar doordat de elektrode negatief is en door de koelende werking van het langsstromende beschermgas, wordt de elektrode veel minder heet dan het werkstuk.
TIG staat voor Tungsten Inert Gas: tungsten is de Engelse benaming van wolfraam en inert gas is het type gas dat je gebruikt. Als je toevoegmateriaal gebruikt, heb je constant 2 handen nodig tijdens TIG lassen, waardoor het beschouwd wordt als de moeilijkste lastechniek.
Er zijn verschillende vuistregels voor het bepalen van de A-hoogte. Zo is een algemene vuistregel dat de A-hoogte 0,7 x de dunste plaatdikte moet zijn. Weer anderen hanteren de vuistregel dat de A-hoogte gelijk is aan 0,6 maal de minimale plaatdikte. Daarbij moet de las geheel rondom worden gelast.
Met de hand wordt vervolgens het lasdraad toegevoegd. Door deze handelingen vraagt TIG-lassen een hoog vaardigheidsniveau van de lasser. De snelheid van TIG-lassen ligt lager dan bijvoorbeeld MIG-lassen. Hier staat tegenover dat met het TIG lasproces een zeer hoge laskwaliteit te behalen is.
Rutiel elektroden. Een rutiel elektrode is een elektrode type waarbij een grote variëteit aan laseigenschappen mogelijk is. De boog is zacht waardoor er minder spatten worden veroorzaakt. Rutiel elektroden zijn gebruiksvriendelijk en kunnen nagenoeg met elk type lasapparaat en elke laspositie worden gelast.
Staal en aluminium, bijvoorbeeld, zijn niet geschikt voor weerstandspuntlassen, de goedkope methode die meestal gebruikt wordt in de automobielsector om twee stukken plaatstaal met elkaar te verbinden.
TIG lassen is een complex lasproces en dat heb je niet snel geleerd. Er is veel ervaring voor nodig om een goede TIG lasser te worden.